Gå til innhold

FENDT


Gjest

Anbefalte innlegg

har sjølv jd å fendt. er ikkje meget imponert over fendt`n. men er nok hake bedre en det meste, men om dei er vert dei ekstra kronene er dei etter mi mening ikkje. Det stemmer det som PET skriver ja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein får som oftast det ein betalar for, og det gjeld nok til ei viss grad Fendt ôg .Deler og service er billigare til Fendt enn for eksempel. Massey Ferguson. 2. håndsverdien er veldig bra på Fendt, kan jo sjå på finn.no kor mange masseyar, case/New holland, jd, valtra osv. som er kjørt 6-8-10.000 timar. Det er mange Fendtar som er det, og prisane er fortsatt høge sjølv om det er mange timar på teljaren. Men alt kan gå sundt, og heller ikkje Fendt er nok heilt feilfrie. Men trur nok Fendt er i beste enden i alle fall. Kan vel ôg nemnast at kun Fendt har ein trinnlaus transmisjon som er heilt fri for kløtsjar og kløtsj-pakkar. Prisar eg har innhenta tyder på at Fendt ligg om lag 100.000 kr. over New holland, John deere og Valtra. Ein god del av desse kronene får du nok igjen den dagen du byter inn Fendten. Og med dei nye hyttene på 500- og 700-serien er i alle fall argumentet om gamaldags design ute av bildet. Kan jo vera interessant å høyra kva fleire har å sei, særleg folk som har kjørt ein del Fendt.

Når det gjeld service hjå forhandlar kan jo den vera så ymse enten det er AK, FK, Eik eller andre. AK kan vera bånn i bøtta ein plass, og heilt supre ein annan plass. Alt har med personane på dei forskjellige stadene å gjera, uavhengig av namn på kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Rune er fort på hogget når det er snakk om Fendt. Eg snakkar ikkje om stortraktorar, det kan eg ikkje uttale meg om.

Pris Valtra N163 direct m/lastar, ca 850.000,-, JD 6125R autopower m/lastar ca 850.000,-, New Holland T6.160 m/lastar 768.000,-, MF 6614 DynaVT med lastar 770.000,-, Fendt 516 m/lastar 1.020.000,-, Fendt 513 m/lastar 950.000,-. Ser ein på Fendt 513, har den 140 hk makseffekt, og 590 nm i dreiemoment. JD 6125R har 150 hk makseffekt, men 585 nm i dreiemoment. Prisforskjellen mellom dei er 100.000 kr. Det kjem ein ikkje vekk i frå. Blir jekla dårleg utstyrt den JD'en Rune skal kjøpe for det han skal betale ekstra for Fendten. Blir vel knapt motor i den... For min del fekk eg også betre betalt for innbytte-traktoren hos Eik (Massey som skulle byttast inn), så forskjellen mellom både John Deere og t.o.m New Holland blei under 100.000 opp til Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette priser du har fått, eller er det veiledende? Selv fikk jeg pris på fendt 514 med laster. Den &quot\;simpleste&quot\; utgaven( men den har igrunn alt en trenger, og mer til). Pris 960 tusen, reint kjøp. Fikk også pris på JD 6.125R med laster. Tilsvarende utstyrt 760 tusen..... Altså 200 lapper i favør JD. Fendten var en rå traktor, men desverre ikke verdet 200 lapper mer en jd, så da ble det jd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at Fendt er blitt ganske mye oppskrytt, vil nesten våge å påstå at den har blitt til traktorverdens Mercedes. Fendt blabla fantastisk, blablabla driftsikker blablabla osv. Ingen må komme her å fortelle at Mercedes er verdens beste bil, med tanke på driftsikkerhet - men du betaler en god del ekstra for navnet. Sånn syns jeg det har blitt med Fendt også, at den koster x-antall hundre tusen mer enn en tilsvarende konkurent syns jeg er betenkelig. Jeg hadde aldri betalt så mye mer for en Fendt. (for navnet)

Det er den ikke verdt!

At den skal være så mye mer driftsikker enn andre merker er vel heller noe tvilsomt, gearkassene får havari på Fendt også. Turboene er en svakhet for å nevne noe.

Jeg sier ikke her at Fendt er en dårlig traktor, men er veldig oppskrytt og overpriset i forhold til andre merker.

Se på Arvid, han sparte 200 000kr på å IKKE handle Fendt - han kan få mye flott redskap å henge etter til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke merkefrelst, men når jeg ser på tyske sider for brukttraktorer. Og 15-20 gamle Fendt traktorer som har gått fra 8000-15000 fortsatt selges til en høy pris. Må vel kvaliteten være høy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan si det med en gang at jeg er John Deere totalkunde og derfor inhabil:-)

 

Men Fendt er sikkert også en bra traktor. Mye smak og behag her!

For min del kunne Fendt vært aktuelt å prøvd, men etter mitt syn er ikke den ekstra kostnaden vært det. I tillegg har jeg ikke erfaring med Eik.

 

En ting som er sikkert er at ikke tro at Fendt er mye bedre! Ut i fra salg statistikk så er det selvsagt flere JD på verksted! Det skulle bare mangle for det blir ikke solgt mye Fendt i forhold.

Og en kar i nærheten her har 7 eller 816 som detter fra hverandre. 5 år gammel og gått i brøyting. Girkassehavari etter 2 år.

Smak og behag om man velger det ene eller andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting... Hyttene til Fendt er gamle! Har sett det har kommet noe nytt nå men 415 el har helt utrolig trange og gamle hytter. Ser ikke bakover og til siden og føler at du har tredd på deg traktoren. Omtrent som Sg2 hytta til JD men den var helt rå på 80 tallet.... Har skjedd en del siden da for andre merker!!!!

 

Vel og merke ser de nye hyttene bedre ut men de får man vel ikke på alle modeller??

 

Hva er pris på den største 4'rn i 5 serien(den med ny hytte), ink laster? Er nysgjerrig i forhold til 6125 r JD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt opptatt av traktormerker, klarer meg godt med min Ford 4610. Men jeg kjenner mange bønder av større kaliber enn meg, og noen entreprenører. Det som undrer meg i traktordebatter, er at det virker som det er veldig &quot\;hat&quot\; mot Fendt, særlig fra den grønne leiren med gule felger. Flere av mine kollegaer har Fendt, og noen av entreprenørere jeg kjenner. Felles for dem alle er at de er veldig godt fornøyde med traktoren sin. Som en av de som driver stort innen anleggsbransejn sa\; visst er Fendten dyr i innkjøp, og selvfølgelig hender det at ting ryker, men når jeg bytter inn traktorene etter 10-12 tusen timer, og ser på hva jeg får igjen, og hva de har kostet meg i service og deler, da har jeg hatt rimelig traktor.

Og det er det inntrykket jeg sitter igjen med, mange av de som kjører Fendt kjører mye, og ofte hardt arbeid, dessuten er mange &quot\;blodtrimmet&quot\; for å gå litt raskere opp de bratteste bakkene, så da er det nok tøft å være traktor, uansett hvilket merke den har i grillen.

Dette var ikke ment som en forsvarstale for Fendt, men som sagt, mitt inntrykk er at de som kjører Fendt stort sett er veldig fornøyd, det viste vel også brukerundersøkelsen i Bedre Gårdsdrift. Og de gamle hyttene er vel ikke å finne på noen modeller nå lenger.

Dessuten er det vel ikke helt ukjent med injektorbytte og girkasse-havari på de grønne med gule felger, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fendt 516 med laster får du nok fra ca 1.020.000. En kamerat av meg fikk pris på en 6125 autopower m/laster, 50 km og fjæring her og der, ca 850.000.

Men du kan ikke sammenligne de to traktorene, da Fendten har 676 nm og JD'en har 585. Du må faktisk ned på Fendt 513 med 135 hk (140 maks effekt) som fortsatt har 5 nm mer enn Deeren, altså 590, selv om 6125 har 10-15 hester mer. En 513 med laster får du fra rundt 950.000.

Sier vel litt om Fendt (Deutz) sine motorer kontra JD når det gjelder seigdrag... Men det blir vel å kaste bensin på bålet i den pågående debatten. Jeg har hatt både John Deere og Fendt, og nå er det bare røde felger her på bruket for å si det slik. Og traktorholdet har blitt rimeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst må jeg bare si at John Deere 6125R har 607nm med ekstra effekt.

Og det er veldig underholdene å følge med disse diskusjonene her! bra at folk har forskjellige meninger om ting... JD og fendt er veldig bra traktorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå byttet vel JD ut sine hytter noen mnd. før Fendt og den gamle hytta til JD var ikke det spøtt bedre enn den gamle til Fendt med tanke på adkomst. Sammenligner man de nye hyttene er ikke JD i nærheten på noe sett.

Nå kjører jeg Fendt selv,men er absolutt åpen for andre merker om jeg finner de tiltalende. Det merket jeg finner nærmest Fendt i dag med tanke på utvikling av kjørekomfort og teknologi er Deutz Fahr. Den største fordelen til JD pr.idag er GPS teknologien, men for vår del er ikke GPS styring veldig aktuelt uansett. Og kjenner jeg bransjen riktig er det ikke lenge før noen kommer med noe bedre,da dette er en utvikling det fort kan gå prestisje i.

Pris er selvfølgelig viktig når man skal kjøpe traktor og jeg skjønner at prisen på Fendt kan virke skremmende,men begynn for all del ikke og sammenligne veil.priser. Disse er fullstendig villedende og er ett ledd i markedsføringen. Mitt intrykk(som jeg forsåvidt også har fått bekreftet ved å sammenligne div.tilbud og veil.priser) er at Eik kjører høye veil.priser for så å slå av betraktelig for og narre kunden til og tro at man har fått et godt tilbud,mens FK har lave veil.priser for og oppnå kontakt med potensielle kunder for så og øke betraktelig i form av diverse mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr. Hva som er verst/best får hver enkelt bedømme,men med tanke på salgsstattestikken ser det jo ut som FK's strategi funker best.

Etter å ha kjørt Fendt 413 i snart 2 år og 2000 timer er jeg ikke i tvil om att den var verdt pengene. Vi har,bank i bordet, til dags dato enda ikke hatt driftsstans som skyldes traktoren. Drivstofforbruket har gått ned en del(Kjørte MF før). Takket være TMS er jeg ikke lenger så ferdig i beina etter å ha kjørt i bakker(plages med isjias). Klart vi kunne handlet et annet merke og spart 100lapper der og da,mest hadde vi sikkert spart med og kjøre Zetor. Sikkert et greit merke til sitt bruk det,men når man skal tilbringe ca.1000timer i løpet av et år i en traktor så SKAL det funke og det SKAL være behagelig og kjøre. Jeg har prøvd JD å,både 30 serie og 6r,men sorry JD fans, den er ikke DER. Og det er andre merker i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke:

I dag er det Deutz motorer i de to premium traktorene Fendt og Deutz-Fahr, om noen år er ikke dette like selvfølgelig lenger. Både Fendt og SameDeutz Fahr utvikler parallelt egne motorserier og har intensjon om å bruke disse i sine traktorer. Det er derfor ingen selvfølge at man får kjøpe traktorer med Deutz motor om noen år. Snedig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Du, Fendtmannen: Fendt utvikler neppe noen egen motorserie. Det blir alt for dyrt. Agco har jo motorfabrikk selv. Enten man liker det eller ikke, så vil det vil komme mer og mere såkalte Agco-motorer i Fendt (fra Valtras tidligere motorfabrikk). Agcos traktorer kommer til å bli mer og mer like, og etterhvert blir de bygd av de samme IKEA-komponentene for å gjøre masseproduksjonen billigere. Husk at Agco er amerikansk, og i USA har det vært vanlig siden før krigen å ha flere bilmerker med ulike navn bygd av de samme hoveddelene. Se på de store amerikanske midtstyrte traktorene, de kommer ut av samme fabrikkporten i Fargo nesten alle sammen, i ulike farger......... Det er kun kapitalen som rår. Kundenes følelser for det opprinnelige merket, den blåser de store dollargutta i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke sammenlign traktormotorer ut fra hvor mye dreiemoment de er oppgitt med. Det maksimale dreiemomentet har null og niks med egenskaper i traktor, kun dreiemomentkurvens form har betydning. Resten er slagstriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

Jojo og xeobib: Maks dreiemoment er ikke så avgjørende i seg selv. Du må se på hvilket turtall det dreiemomentet finnes på.

En dampmaskin på 8-10 hk som står og tøffer på en veteranutstilling, den har kanskje høyere dreiemoment enn en traktormotor på 150 hk. Forskjellen er at dampmaskinen har maks dreiemoment på kanskje 60-80 o/min mens traktormotoren har maks moment på 1400 o/min. Med moderne transmisjoner med trinnløs eller powershift så er ikke seigdragingsevnen til motoren så viktig lengre, som den var før da man ikke hadde mulighet til å gire ned da man kom uti et blauthøl på jordet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig at Fendt går over på Sisu motor, er også godt kjent med at Deutz-Fahr er italiensk.

Sist nevnte lager egne motorer som heter Deutz-Fahr motor, dette er en videreutvikling av SAME motoren som jo er en god motor.

 

Det er Volvo som er største aksjonær i Deutz motorfabrikk og er samtidig største kunde.

 

Tidligere var Liebherr største kunde, men de tok med seg ledende ansatte og startet sin egen motor produksjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Fendt ikke bruker Sisu motor enda, er at Sisu motoren er for stor når en kommer litt opp i hk. Se på MF's nye 6600 serie, panseret er betydelig større enn på Fendt 500-serie.

Deutz motoren er betydelig mer kompakt. Det må vel også sies at Deutz lager egne motorer kun for Fendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også forbauser meg vedrørende Fendt klanen, er at traktoren deres &quot\;aldri&quot\; må på verksted - den er KUN inne til service ...... Men jeg vet nå om flere alvolige havarier, og da er det hysj-hysj når den må inn på verksted.

Merkelig at det ikke skal gå an og inrømme at traktoren har fått et problem .....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

JOJO: Jeg skulle likt og visst hva som ligger i at Deutz lager egne motorer spesielt for Fendt..... Motorblokka og topplokket er i allefall identiske i Deutz-Fahr traktorer, Fendt traktorer (og noen Volvo anleggsmaskiner.......)

 

Motoren i både Fendt 800-serien og i Deutz-Fahr Agrotron 600-serie heter Deutz TCD2012L06. Boringen er 101 millimeter, slaglengden er 126mm og volumet er 6057 ccm3

 

I Fendts 300-serie og Deutz Fahr 400-serie sitter den motoren i en 4-sylindret utgave med samme boring og slaglengde, der volumet er 4038ccm3

 

Motoren i både Fendt 900-serien og i Deutz-Fahr Agrotron 7-serien heter Deutz TDC 2013 L06 4V. Boringen er 108 millimeter, slaglengden er 130mm og volumet er 7142 ccm3

 

Det er neppe noe annet enn softwaren som skiller en Deutz-motor i Fendt fra en Deutz-motor i Deutz Fahr. Nå skal det sies at softwaren har stor betydning for motorens egenskaper. Men å si at Fendt har &quot\;egne&quot\; motorer er å dra det litt langt.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen i denne debatten er jo tydeligvis at Fendt er en overpriset møkkatraktor med elendig kvalitet og kjørekomfort. Alt annet er bedre... Eller så er det de som har mest i mot Fendt som skriker høyest. Tydelig at debatten engasjerer i hvert fall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Fendt kjørerne her inne de som har vanskeligst for og innrømme feil. Du finner ikke så mange JD fans som er villig til å innrømme at de har hatt serier med problemer heller.

Når det gjelder påstanden om at Fendt etterhvert kommer til å bli mer og mer lik de andre traktorene i AGCO konsernet tror jeg ikke det kommer til og skje. Først og fremst for de det ikke har skjedd allerede.AGCO her tross alt eid Fendt i 10 år allerede uten at den er blitt nevneverdig lik MF eller Valtra. Ser man på man på sammenslåingen mellom Case og New Holland ble det jo innkjøpt to typer maling omtrentlig umidelbart,men de har etterhvert innsett at de må skille de to merkene mer.

Fendts desidert største marked er Tyskland,og tyskerene kommer ikke til og la seg lure av en grønnmalt Valtra eller MF. At Fendt etterhvert som kapasiteten på AGCO's motorfabrikk i Finland øker kommer til og gå over på AGCO (sisu) motorer er hevet over en hver tvil,men jeg ser ikke den helt store forskjellen av den grunn. Sisu har jo lenge produsert gode motorer,og Fendt drivstofforbruk er noe fabrikken er tvunget til og etterkomme for og beholde argumentet. Noe som gagner resten av konsernet også.

At det hele skal koke ned til en diskusjon om Fendt vs. John Deere synes jeg er uheldig,men det er det det som skjer hver gang uansett merke. John Deere vs. resten. JD fansen har tungt for og innrømme at det kanskje finnes andre merker som kanskje er like bra ,og enda tyngre for at noen kanskje totalt sett er bedre. Enten er de for dyre eller så sammenlignes de med billige Østeuropeiske merker. Kjør gjerne John Deere for min del,men jeg kommer ikke til og kjøpe elektronikk utviklet i U.S.A skrudd sammen på en ramme av østeuropeisk støpegods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...