Gå til innhold

80-talls traktor m/ flatt gulv


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann! Leker med tanken å kjøpe en billig (50-60 tusen kanskje) traktor på rundt 60-80hk for å ha til diverse småtteri, men ett kriterie jeg har, er at den MÅ ha flatt gulv!

 

Eneste jeg kommer på i farten, fra 70-80-tallet, er Volvo 650 (evt. 700). Andre fra den ti'a med flatt gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1
Valmet var tidlig ute med flatt gulv, fins vel noen av 05-serien til omtrent den prisen. Fiats 90-serie var nesten flatt, var en forhøyning på noen få cm mellom setet og rattet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo 500 / 22-serie.

 

Er i bunn og grunn en IH med Perkins motor og Volvo hytte. Gode traktorer, 22-serien får du i både 2 og 4wd.

 

Men hadde nok heller kjøpt en Case IH med XL-hytte enn en &quot\;IH med Volvohytte&quot\;. Må litt opp i pris om du skal ha en Case IH imot en tilsvarende Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Liker forsåvidt både IH m/ XL-hytte og f.eks MF675/690, men aberet er at det ikke er glass helt ned på dørene. Liker å se mest mulig :)

Flatt gulv er et krav fordi jeg hater å knote inn og ut over girspaker midt i hytta. (Med klam bukse på sommeren er det enda verre!)

 

Som sagt så kan jeg tenke meg å vurdere f.eks 685XL, men hva med 40-serie JD med SG2-hytte? Ser fine ut de og.

 

...ellers ser jeg på finn.no at jeg må finne meg i å øke budsjettet til opp mot 75-80 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutz sin -07C serie hadde flattgulv, hengende pedaler, gir på siden og brede dører fra 1981. Denne hytta var en forminsking av Dx-hytta fra 1978.

Fendt kom heseblesende etter i 1982 med sin farmer serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

David Brown har og tilnermet flatt gulv. 3-4cm forhøyning. og alt av girspaker er på høyre side. 1290 og 1390 er og billige på finn. Dei er og solgt som case.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullseye: Jeg ville ikke vurdert JD med SG2 hytte. Selv om den har flatt gulv og girstenger på siden er døra så trang at du kommer til og irritere vettet av deg om du skal klatre mye ut og inn av traktoren. Skal du bruke den med skogsstøvler og skogsbelte på kommer du til og ønske traktoren pokker i vold innen fjorten dager.

Den beste hytta fra denne tiden vil jeg påstå David Brown/Case ih hadde på sin 90/94 serie. Ser &quot\; david b&quot\; foreslår 1290/1390 og det er et godt valg,men kommer du over en 1490 er gulvet helt flatt og girstenger på høyre side. Dette er slitesterke traktorer om du går for en uten hurtiggir. Etter alderen er de også godt utstyrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Takk for tips, da dropper jeg f.eks en 1640 SG2. Visste det forsåvidt, for vi har i maskinsamarbeidet vårt, en 3040 med SG2-hytte.

 

Tror det får stå mellom David Brown(!) og Valmet, etter nærmere ettertanke. Ford -700 er tøffe traktorer, men altfor stor. Skal brukes i skauen, og til møkkaskraping og vedmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest svenn_7840_1

Kan signere betenkelighetene med JD SG2 hytte og vernestøvler. Har en 2040 sjøl og støvlene mine sitter fast hvis jeg forsøker å snu meg i inngangen. Før 2040'en hadde vi en DB 1390, og om den kan jeg bare si at giringa er kjip. Synkronisert bare mellom 2. og 3. på hovedgiret, og standard DB usynkroniserte gruppegir nede ved golvet til venstre. Firehjulstrekket skulle ikke kobles inn under fart (fikk en dyr reparasjon på det), og dybdereguleringa på hydraulikken fikk vi ikke helt taket på. Den var imidlertid super i skogen med sine bakhengslede dører og forholdsvis fri inngang fra begge sider. (Det er kjipt å jobbe seg rundt en 2040 med laster i djupsnø for å komme seg inn)

 

Har ikke bedre vett enn å beholde en DB 995 2WD. Jeg får fnatt av girene, men den drar vedmaskina med veldig lavt dieselforbruk. Det gikk faktisk an å bruke 995'en i skogen også, men det var på 80-tallet det var kult å navigere med styrebrems i djupsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...