Jump to content

Valtra


Guest

Recommended Posts

Som min &quot\;tittel&quot\; sier, kjører jeg en valtra n 142 direct, direct er trinnløs transmissjon med kjørepedal, å girkasebrems, eller som enkelte mener lager jo valtra ikke trinnløs traktor......... men den kommentaren kommer frå jd folk, som ikke engang vet hva kjørepedal er.. nok om det, jeg er kjempefornøyd med min traktor! versu utgaven har powershift transmissjon, med 4 gruppegir som betjenes med knapper (noe momentavbrudd i girskiftene) pluss 5 hurtiggir (uten momentavbrudd) denne girkassa har også automatgir funksjon, har såvidt prøvd versu, men hadde uansett valgt direct igjen, men smak å behag!! lykke til, ps, du kan kontakte meg hvis det er ytterligere spørsmål.
Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis en tilhenger på 15 til 16 tonn, avhengig av vekt på traktoren, dvs om du har laster eller annet på traktoren. Vekten på tilhengeren begrenses av effektregelen.
Link to comment
Share on other sites

Guest Jostein

Vi har hatt en N 142 Direct i et halvt år og brukt den primært foran en dobbel slåmaskin kombinasjon om sommeren og i brøyting om vinteren.

Det som jeg reagerer litt på med transmisjonen er at den ved omtrent 30 km/t får en veldig reduksjon i akslerasjonen og så tar det seg opp igjen når du har 33-35. Vår ekvipasje veier ca 10 tonn og jeg lurer litt på hvordan det vil føles med totalt 20 tonn.

Dette er en subjektiv følelese og jeg har verken målt eller testet i forhold til andre alternativer.( Det kan også være jeg som ikke har satt meg godt nok inn i bruken av kassen da jeg bare har kjørt den ca 150t). Men jeg har kjørt Fendt trinnløs noen år og den har ikke en så tydelig &quot\;down&quot\; på vei mot 50.

Så skulle jeg primært kjørt med henger er det ikke sikkert at Versu utgaven ikke kunne vært det beste valget, jeg ville i alle fall prøvd begge to før jeg bestemte meg.

 

Mvh Jostein

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale Valtra, verken den ene eller den andre modellen.

 

De har ikke nødvendig driftsikkerhet og pålitelighet dersom man skal drive profesjonelt, totaløkonomien blir elendig. Jeg driver rimelig stort med brøyting om vinteren, om sommeren slår og presser jeg.

Jeg prioriterer komfort, økonomi og service.Har ikke prøvd valtra noe særlig, men har hørt av andre at de kan sammenlignes med Case.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er JD mann, og kan godt innrømme jeg har hatt fordommer mot Valtra.

Men å gjøre som &quot\;proffen&quot\;, å påstå at en får elendig totaløkonomi med Valtra, uten å ha særlig erfaring med merket er noe merkelig.

Det går mye Valtra rundt her hos meg også, med brukere som er langt over gjennomsnittet fornøyd med traktoren sin.

Sisu motorene i Valtra er vel selve kvalitetstempelet, hadde ikke hatt noe imot å hatt den under panseret på de grønne heller.

 

Proffen: Hva er det svake leddet på Valtra som gjør at de er mindre pålitelige enn andre merker? Hva bryter sammen?

 

 

NAD: JD har mer krefter langs vei med manuell girkasse, jeg har en av hver.

Mindre forskjell i lavere hastigheter.

Kanskje samme på Valtra?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hehehehe, mye godt vett her ja...... du rune som kjører jd, bør iallfall ikke si noe om dieselforbruk, min n 142d bruker 4-5 liter mindre pr time med slåmaskin enn jd 6430 med autopower.. (15-15,5 mot ca 19-20 l på jd), å den autopowerkassa til jd som ennå ikkje har fått kjørepedal, passer minst like godt sammen med ursus å belarus så direct-kassa, men forøvrig er det jo morsomt å lese innlegg av en inbarka jd fører, som har så &quot\;veldig&quot\; god peiling på valtra, der det nyeste av valtra han kjenner til er en 405 fra midten av 80 tall..
Link to comment
Share on other sites

Til tråstarter, tor jeg ville gått for en Valtra N 143 H eller N 141 H brukt med vanlig gir, 160 Hk og dønn solid, sterk og meget lite tull.
Link to comment
Share on other sites

At proffen er useriøs, det ser jo alle.

Har fulgt med her en stund nå, men er ingen stor debatant. At Rune som kan komme med mange gode råd, er så kronisk Valtra motstander, er litt merkelig. Skulle nesten tro at det var noen komplekser ute å går her.

At man bruker enkelt sitat om og om igjen, for å beskrive et merke er jo ikke akkurat så troverdig. når man vet at det er mange debtanter som mener det motsatte.

Det der med klaner og premium merker sier jo litt om debattantens seriøsitet.

Så til trådstarter: Versu er en 20 trinns powerskift gearkasse som kan kjøres i auto fra ca. 5-6 km/t til fullfart.

Direct er trinnløs kasse med 4 arbeidsområder, drar for det meste alt i høyeste arbeidsområde.

Min anbefaling er antagelig versu, pga. pris.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest Petter

Har vell ikke noe grunnlag og komme med slike påstander når du ikke har prøvd det selv.. 

valtra brukes mye i industri og veldig mange har gått mye timer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...