Gå til innhold

MF 372 girkassefeil


Gjest

Anbefalte innlegg

Har en MF 372 med 18+6 girkasse, en girspak med gruppegir og hurtiggirskift. Idag fikk jeg ikke skifta fra lågserie til medium. Traktoren går i alle gir i L-serien. Spaken er helt løs og finner ikke medium eller høy. Noen som har opplevd lignende. Har hørt om denne fjøra som ryker på disse traktorene. Denne ble skifta på garanti etter 250 t. har den røket på ny? Traktoren har gått ca 2500 timer. Hvor mye kostnader er dette å skifte? Takker for innspill.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut til å være fjøra igjen. Sorry. Traktoren må deles.

Pass på å få HD-fjør. Trodde de har brukt bare den de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hva slags menighet dere MF frelste tilhører, må være en form for ekstremislamisme. Hadde andre merker levert så mye dårlig gjennom tidene som MF har gjort, hadde de vært borte for lengst fra markedet. At noen i det heletatt tør å kjøpe en brukt MF er for meg et mysterium. Er det levert en serie fra MF enda som ikke har hatt &quot\;barnesjukdommer&quot\;?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, eg køyrer MF og den har ikkje vore heilt feilfri, men trur ikkje det er noko verre enn noko anna. Naboen byter injektorar på Deerane oftare enn eg byter sokkar, Valtraen til ein annan nabo måtte delast første året pga. feil, på jobb har me ein New Holland med havarert girkasse etter 2000 timar, og ein anna fekk levert ny New Holland der det var umogleg å få firehjulstrekket til å virke. Ikkje lenge sidan eg snakka med ein som no hadde gjort seg ferdig med Deere etter to reparasjonar ang. motor /gir som til saman var på meir enn 200 tusen. Så at det skal vera så mykje meir feil på MF enn nokon av desse andre har eg lita tru på. Ser det er ikkje alltid Fendt-ane går som dei skal heller rundt forbi her...

Konklusjonen er vel at alt som går rundt går sundt, og ein kan vera heldig eller uheldig uansett kva merke ein køyrer. Men veit jo at fjøra i girkassen til 300-serien til MF er ein gjengangar ja... Men har aldri høyrt at ho har gått meir enn ein gong på same traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du zts, må bare få si at du tar i her. MF er ikke noe dårligere enn noe annet, og de engelske seriene som feks 300 her, har heller et bedre rykte på driftsikkerhet, enkelhet og fornøyde brukere.

Det kan jo nevnes at JD har hatt et toppakningsproblem, spesielt på 6syl uten sidestykke, ser AK maskiner konstant har en New Holland 18x6 kasse til overhaling. Likevel kjøper også disse kundene samme merke igjen, fordi de generelt er fornøyd med merket sitt, akkurat på samme måte som de som kjører MF...

 

Når det gjelder fjæra i girkasse er den sur, men den skiftes en gang, så er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vere tre typar av desse girkassefjørene. Den originale som sviktar, ei sterkare fjør som varer lengre, og ei forsterka som skal halde. 4200 og 4300-serien har samme girkassa, men eg har ikkje hørt om fjørproblem med desse kassene. Men i motsetning til dei meir avanserte girkassene, så har ein mekanisk samband mellom motor og hjul, som gjer at traktoren er flyttbar for eiga maskin.

 

Og zts: Kjøp MF med original usynkronisert girkasse utan multipower. Den har i praksis livstidsgaranti. Eg har to traktorar med 8000 og 9000 t på teljaren. Girkassene har ikkje vore opna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Denne palfjæren som har en tendens til å brekke på disse gearboksene finnes ikke som noen HD utgave, det er kun et delnummer på denne, men det er en forbedret version i forhold til den som opprinnelig ble brukt.

Jeg har mye erfaring med skifte av disse, og arbeidet står for en stor del av kostnaden ved skifte av denne fjæren. Jeg har imidlertid til gode å skifte den 2 ganger på samme traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...