Gå til innhold

Totaloverhaling av JD 4039D motor!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har montert ny veiv, med nye veivlager. Nye sylinderforinge, stempel, ringa, råda og rådelager. Ska juster registeret, å da må første stempel på topp. Problemet e bære at eg har ikke sjangs å vri motorn rundt, enda eg har svinghjulet å ta i. vess eg kjil en 2"4 imellom svenghjulen og SLÅR på enden med en stor hammer så kommer det sakte men sekkert rundt.

Fjerna momente på rådebolta og veivboltan, i tru om at det ha vøre førr trangt, men den gang ei.

Klart å vri rundt motorn for hånd med 2 stempel i, så vil tru tregheten ligg mellom stempel og foringe.

Men e det gagni å monter det her å pakk i motorn? Klar startern å få det her rundt når eg ska ha han igang?

 

Må bare beklage dialekt, men det ble ikke aktuelt å skrive det om til Bokmål. Nå er jeg lei! Hehe

 

Takker for alle svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Hei

 

Først vil jeg veldig forsiktig spørre om du har riktig kompetanse til å gjøre dette?

 

Grunnen til jeg spør er at du skriver at du har løsnet veiv og rådebolter får å sjekke om det var for trangt.

 

Klaringen på veivlager og rådelager måles med måletråd som feks denne :http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=DE%2010000

 

Klaringene finner du i verkstedsmanualen eller en kjap tlf til felleskjøpet kan være løsningen.

 

Disse klaringene MÅ være riktige, er klaringen for stor får du banking og i extreme tilfeller dårlig oljetrykk og skjæring som konsekvens.

 

Ved for trange klaringer blir det skjærings ganske fort om ikke umiddelbart.

 

Kjenner til denne motoren og delene er kostbare..... så et lite &quot\;better safe than sorry&quot\; er på sin plass.

 

Tør jeg spørre hva en slik operasjon kommer på sånn rent økonomisk?

 

 

En overhalt blokk med godt smurte deler og med allle klaringer innenfor spesifikasjoner er det ikke problem å snu rundt med skralle/langarm på veivmutter uten å ta i noe voldsomt.

 

Mulig jeg har verksted manualen på pcn en plass, kan se om jeg finner den om det er av interresse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hayabusa_1
I tillegg til forrige svar så må jo også selvfølgelig klaring mellom stempel og sylinder være rett, åpning på stempel ringer må også ha riktig åpning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...