Guest Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Har ein John Deere 6230 med ap kassa. syns den bruker mykje diesel. lure på om autoquad bruker mindre? gammletraktoren JD 6210 brukte ein del mindre diesel. vist aq kassa har samme dieselforbruk som ap betyr det at nyre JD tratora brukar meire en dei har brukt før. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Nei, den trinnløse kassen er tyngre å dra så den bruker i utgangspunktet ikke mindre. I noen tilfeller går den på lavere turtall, da går den gjerne litt rimeligere. Har selv 2 JD7530, en trinnløs og en manuell. Men den trinnløse bruker mye mer krefter på å dra seg selv, så kommer an på arbeidet. Har målt begge til 40 liter/time på full belastning (slåing mm.), og ca. 13 liter/time på dumperkjøring, gjødselkjøring og den type arbeid. Pressing varierer mer, har målt både 20 og 30 liter/time på samme traktor. Ingen store forskjeller på girkassene, men har målt antall fyllte liter på dieselpumpen og delt på arbeidstimer, så blir nok ikke helt nøyaktig. Føler også nyere motorer bruker mer diesel enn de gamle.. Ser i nyeste BG at 6210R er oppgitt til 47 liter/time på full belastning, syns ikke akkurat det er noen revolusjon i lavt forbruk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Det er litt tap i girkassa på 62en, går den med vanleg girkassa litt fortare i oppoverbakkene når du kjører med lass? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest navara_1 Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Nei, det skal gå raskest med lass i motbakke med Autopowr, da motoren hele tiden får jobbe på optimalt turtall, mens du med en vanlig kasse må velge et gir som ofte ikke blir helt optimalt, og at du kanskje må skifte gruppegir i bakken og dermed taper moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 I teorien skal det være som Navara skriver, men.. Den med manuellkasse er mye raskere i motbakker, spesielt med store lass. Har målt forskjell på 10 km/t med likt lass opp samme bakke. Skal sies at den drar ned i 18 km/t på høyeste gruppegir, så girer sjelden langs vei. Mindre forskjeller på gårdsveier, og der det blir girskift i lave hastigheter. Likevel er manuellkassen kvikkere. Den trinnløse går ned til ca. 1800 rpm. under belastning. Er det normalt? Alle eco prorammer er avslått Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.