Gå til innhold

Væskefylling av hjul


LilleBonde

Anbefalte innlegg

Gjest Henke_1

Frostvæske har vel stoffer i seg som forhindrer korrosjon, tror jeg? Væska ligger jo inn mot felgen til enhver tid og vil kanskje være snillere mot felgen? Tenker bare høyt.

Tenker jo også at frostsikring vil være en god nok grunn i seg sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Egenvekten på saltløsningen er også høyere enn for rent vann. Når det gjelder rust på felg, derimot, så er saltløsningen mer aggresiv enn vann, mens frostvæskeløsningen som nevnt har korrosjonshindrende tilsetninger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Er tanken da å blande i så mye salt at det er like før vannet blir mettet? For å få i mest mulig vekt i væska?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Lillebonde:

Med mindre du har tenkt å tappe ut igjen vannet på høsten eller ikke bruke traktoren om vinteren ville jeg hatt i noe som hindrer vannet fra a fryse. Å kjøre rundt med en isklump i hvert hjul høres ubehagelig ut.

Hvorfor ikke frostvæske? Ødelegger det gummien eller er det en annen god grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg væskefylte fremhjulene for å få bedre grip forran ved kjøring med snøskjær. Brukte frostvæske, det er ganske dyrt. Gikk vel rundt 400 liter til sammen tror jeg. Dersom dekkene kun skal brukes om sommeren er det ikke noe problem med bare vann, bare husk å sette dekka i sola så dom tiner før våronna :P

 

Traktoren blir veldig fin å kjøre langs veien, ligger bedre på veien. Får 200kg ekstra på hvert hjul som ikke belaster akslinger mm.

 

Er litt søl å endre lufttrykk, men tar til gjengjeld veldig liten tid da det kun er igjen noen få liter med luft i dekkene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Blir nok en del tyngre å montere på og av tvilling, blir vel fort en 400-500 liter i hvert hjul. Men du har sikkert utstyr for å handtere det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ingen erfaring med dette her, men tenker bare litt høyt. Hvis ikke dekkene fylles helt opp, og lagres flate er det vel også liten fare for at dekkene frostsprenges så lenge det er luft over vannet inne i dekkene? Da blir det vel bare lignende en smultring med flat topp inne i dekket? Kanskje også lurt og la dekket ligge helt ned mot golvet så ikke gummien &quot\;henger&quot\; hvis mellomringene eller klypefestene ligger nedover? Bare litt høyttenkning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her var det mye nyttig info.

Kort spørsmål, ettersom jeg har hørt litt forskjellig: Går det bra med væskefylling av dekk på 50km traktor? 540 dekk. Ser den egenskapen med ca 400kg mer totalvekt foran uten at aksling blir så veldig mye mer belasta.

Og vekt foran trenger jeg, pga mye bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geitbonden_ole-m_1
men tror en rask titt i boka til traktoren så finner dere utfyllende om hva og hvordan , eg har no værtfall over en side om bare dette med veskefylling :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...