Gå til innhold

650x42 vs 710x38


Gjest

Anbefalte innlegg

Tjena! Jag har tappat bort mina innloggingsdetaljer till bondeliv.se, och jag verkar aldrig få nåt nytt passord skickat till mig, så det blev enklare att fråga här.

 

Vilka däck ger minst marktryck vid samma lufttryck? Om man ser på Michelins MachBib t.ex har ju 650x42 större rullomkrets, så man kan ju inte bare se på bredden på däcket, eller hur?

 

Hoppas på svar här!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Forsøk har vist hvis man dobbler bredda på ett dekk, så økes flyteevnen med 2. Hvis man dobbler diameteren på dekket, økes flyteevnen med 1,5. Dvs, økning av bredden har MYE mer å si enn økning av diameteren på dekket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dere får ikke samme svar fordi Lars regner med 65 profil og du regner med 70 profil.

710 hjulet som passer med 600 framhjul har 70 profil, som du sier.

 

Jeg er nok ikke så flink teoretisk, men har kjørt på 650/65R42 og har byttet til 710/70R38, Jeg føler 710 hjulene flyter bedre, kanskje fordi de legger seg litt mer nedpå med redusert lufttrykk. Kjører på 19 psi.

 

Av samme grunn føler jeg 650/65R42 sødigere på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tack så mycke för alla nya svar! Hans, varför tycker du att jag ska välja 650-däcken om jag ska ha dubbelmontage? Vill vel egentligen ha så breda som möjligt, och grejen är att vi kommer att använda traktorn framför rapiden, då med dubbelmontage, men sen framför pressen. Är det otympligt med dubbelmontage på 710-däck? Tror bestämt jag sett det förut iallafall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ville mye heller gått for 650/75r38 enn 650/65r42. hvis du skal velge 650 dekk. Av den grunn har mulighet til og lage lenger bæreflate ved samme luft trykk som 650/65r42 , og i tilleg tåler mindre luft trykk. Samtidig kan du ha 710/70r38, 650/65r42, 580/70r42 eller 520/85r42 som tvilling hjul. Om man velger 650 eller 710 kommer vel mest ann på om man pløyer og er opptatt av hvordan det til det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...