Gå til innhold

Pumpe til ensileringsmiddel


Gjest

Anbefalte innlegg

Har hatt ei slik Serigstadpumpe til syra på lessevogna. Den var eg ikkje spesielt glad i, spinndyre er dei og.

 

Etter at den pumpa tok kvelden laga eg til eit enkelt system med utstyret frå ein forhaustar og ei snor til å opne for syra. Det har fungert fint, men ein må jo drive på med desse kannene oppe på vogna.

 

Eg vil gjerne prøve med ein større dunk på frontlastaren og då må eg ha ei pumpe. (Kan jo sjølvsagt berre heve lastaren og la tyngdekrafta gjere jobben :-) )

 

Er det nokon som har eit Reodor Felgen-opplegg som virkar?

Eg brukar Grasaat (gul) og sjølv om det ikkje er som rein maursyre er det nok ein smule aggressivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker noe som kalles ATV pumpe. Ei lite pumpe beregna på sprøyter til atv ol. Ring sprøytegården.no, og dei skaffer det du trenger. Felleskjøpet skaffer også...... Pris rundt 1500 kroner. Disse fungerer greit på syre, men er en fordel om du kjører reint vatn gjennom før langtidslagring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Bytt til sil-all 4x4 som ensileringsmiddel, melkesyrebasert og ikke korriderende på noe vis. Sil-all 4x4 kan høynes i konsentrasjon om ønskelig, slik at man kan dosere lavere pr.tonn.

 

Har du spørsmål ang. sil-all 4x4, er det bare å ta kontakt med undertegnede.

 

Hilsen Dan Bredesen, Produs AS

Tlf: 947 98 363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Fòringsrådgivere og andre rådgivere innen fagområdet grovfòr fraråder bruk av Melkesyrepreparat som silall. Grunnen er at det bruker opp alt for mye sukker. Det er en del her i distriktet som har brukt silall de siste åra, og i følge forprøver er sukkerinnholdet MYE lavere etter bruk av silall.Produktet fungerer på den måten at melkesyrebakterier bruker opp sukkeret for å senke ph, mens syrepreparat senker ph ved hjelp av syre, og mindre sukker går med i prosessen. Silall fungerer også dårlig under våte forhold, som vi jo unektelig har en del av her i landet......Var på fòringsmøte med fòringseksperten og professoren Harald Volden som er av de fremste innen feltet i norge. Han ville ikke anbefalle melkesyrepreparat i norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er riktig att melkesyrebakteriene bruker litt sukker for å senke ph-en, men energien går ikke tapt,den finner du igjen i det forhøya melkesyrenivået. Det att du sier att Harald volden fraråder bruka av sil-all i Norge tviler jeg svært mye på men jeg vet att han er skeptisk til bruk av melkesyrebasert ensilering( dette er ett samle begrep, og omfatter en rekke foskjellige produkt av &quot\;ymse&quot\; kvalitet og antall/typer melkesyrebakterier) på vått for, pga. manglene data på att nivået av protein og fett ikke da faller, dette er informasjon som vi nå samler sammen fra våre kunder som bruker sil-all og i ferd med å publisere.Vi jobbe opp mot topp team foring og tine rådgivning hele tiden og Søren Lund som jobber som rådgiver her hos oss har ett tett samarbeid med disse.

 

Med vennlig hilsen

Dan Bredesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind_1

Dan Bredesen har her kuppa tråden om pumpe til å markedsføre ensileringsmiddel.

Trur nok at produs sitt middel kan ha ønska funksjon under rette forhold.

Trur også at ein skal velje middel etter forhold,

f.eks 20% ts gjev andre utfordringer enn 35% ts.

Det får ligge som et eige tema.

 

Så til Atv-pumpe.

Her i hå går det nå endel slike pumper som syrepumpe.

Dei brukes i stor skala på sprøyter til atv, og i vannforsyning innen camping. Fins i 12 og 24v og i mange størrelser.

 

Det som er mest aktuelt på snitter og traktor fra 100-200 hk, er pumper på 8-12 l/min.

Anna utstyr kan kreve anna pumpe.

Dysa må stå høgare enn syrenivå, så ikkje syra renn når du skrur av.

 

Prinsippet er membranpumpe, men med innebygd justerbar trykkbryter som stopper pumpa på innstilt trykk, ofte 2-3 bar.

Dette, og den senka kapasiteten ved høgt mottrykk kan utnyttas til å kunne justere mengde syre. Kort sagt strupekran på trykksida.

 

Det me har gjort på nokon maskiner i nærområde, er å turtalsregulere pumpa elektronisk.

Slikt opplegg med regulert membranpumpe fins som komplett anlegg produsert i sverige (clipton), og orkel har det bygd inn i pressene sine. Og sikkert fleire utan eg veit.

 

Det fine er å kunne justere mengden inne i hytta, du får det du ber om akkurat når du vil, og pumpene er rimelige og driftssikre.

Ei pumpe held unna ca 200 hk når du kjører vanleg syre.

Får då ca 10-12 liter i ei vanleg avlesservogn på maks.

 

produs sil-all osv som blandes i vatn skal ha mindre mengde per lass.

 

Her går to claas jaguar med to pumper på og heimelaga styring.

ein 840 på 410hk og ein 880 på 500hk.

Same type styreboks med singel pumpe går på slepesnittere fra jf 900-1350, som nevnt 200hk på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det er lite interessant hva bønder som bruker silall sier i feks norsk landbruk, eller hva dere selv publiserer i forhold til data fra deres kunder. Om protein og fett nivået deres er høyt eller lavt sier mye om ytelse og kraftfôr bruk og sort like mye som om silall er et bra produkt eller ikke.. skal en selge et produkt kreves harde fakta fra seriøst forskningsmiljø. Det har jeg desverre ikke sett enda.....søren lund er forresten en meget dyktig rådgiver:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym
lot meg overtale til å prøve Sil-All 4x4 etter å ha bli kontaktet av en pågående selger.fikk fryktelig dårlige resultater av dette og har hørt med flere som har opplevd det samme.så jeg tar til takke med rådgivernes anbefalinger,og kommer iværtfall til å holde meg langt unna Sil-All 4x4.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror ikke man skal dømme silall nord og ned. Her i bygda er det noen som er meget godt fornøyd med produktet. Jeg kommer imidlertid ikke til å prøve, da jeg føler syre er tryggere. Var på et salgsmøte for silall, der også en representant fra topteam foring dukket opp. Vi gikk igjennom endel forprøver og statistikk, og det var på ingen måte håpløse resultater for silall. Foringsrådgiveren fra tine, hadde noen kritiske bemerkninger, men var på ingen måte kritisk til bruk av produkte under de riktige forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonym

Hei.

 

Blir til stadighet overrasket over att folk legger så mykje i eit ensileringsmiddel!?

Det skjønner eg rett å slett ikkje.

Har i den siste tida snakket med veldig mange som har brukt Grasaat lacto men er ikkje nøgd med resultatet, og går derfor over til ensil,kofa eller sil-all.

 

For det første, det er ingen middel som lager gull ut av gråstein!

Det er små nyanser og det er små forskjell på dei aktuelle syreprodukta ihvertfall.

 

Skal man bruke eit middel som feks sil-all, så snakker vi om den hurtigast mulige fermiteringen som er mulig å oppnå.(lav ph på kortast mulig tid 4.0-4.2)

Og da blir det mindre vassløyselege karbohydrater. Men proteinkvaliteten blir beire.

Foret vil få lengre opphaldstid i vomma.

 

Bruker man syrepreparat vil du konservere sukkeret mykje beire. Men proteinkvaliteten vil ikkje komme på samme nivå som ved bruk av melkesyre produkt.

 

Det hjelper lite å ha graset til fortørk i 2 dager, for så å oppnå ein tørrstoff på 20-25%.

Tenk det enorme sukkertapet og dei fantastiske forholda det blir for dei dårlege bakteriane. Da kan man like godt ta det med ein gang.

 

Så mangen snakker sukkertap ved bruk av melkesyre produkt, men nesten ingen snakker sukker eller energitap ved feil fortørk!!

 

Og eg er fullstendig klar over att det er vanskelege høsteforhold her i landet:-)

 

Men viktigheten av å ha ei god pumpe, som kan dosere ut skikkeleg når det trengs. Den skal vel kanskje ikkje undervurderast. Gjevn og god dosering er alfa omega.

 

Mvh

Leif åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...