Gå til innhold

Valtra T 203 Direct


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med den siste versjonen av T serien? Hørt at girkassen skal dra bedre? Vurderer bytte og kunne tenkt meg å høre noen brukererfaringer, har selv ikke prøvd den nye, ei heller Direct kassen.

 

Skal ha på prøve etterhvert når det blir graving over påske

 

Har luftbrems på hengeren den skal gå foran, er det mulig med "håndbrekk" i Valtraen, slik at når du setter i park så går bremsen på hengeren på? Slik det er på Fendt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn_1

En T202 her i bygda har duo-matic kobling for luft hengerbrems slik som på lastebilhengere. Der går parkeringsbremsen på hengeren på sammen med traktorens parkbrems.

Jeg vil tro at alle fabrikkmonterte luft hengerbremser er koblet på denne måten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er jo genialt hvis det er slik. Mente det bare har vært Fendt som har dette, er det noe nytt Valtra kan tilby?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
N163 direct er iallefall en god traktor, når du blir vant med innstillingene til girkassen. Stille og rolig i hytta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

&quot\;Mente det bare har vært Fendt som har dette, er det noe nytt Valtra kan tilby? &quot\;

 

Valtra/Valmet har kunnet levere luft-hengerbremser som ekstrautstyr siden Mezzo og/eller Hitech-serien, enten alene eller i kombinasjon med luftfjæret framaksel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
misforsto kanskje litt\; du tenkte på akkurat den funksjonen med at parkbremsene kommer på på hengeren? Der er jeg nok mer usikker på når det kom/om det finnes. Delekatalogen for Hitech viser i alle fall at luftbremsene er koblet med signal fra bremsevæska, på samme måte som hydrauliske hengerbremseventiler, og ingen ekstra magnetventiler (styrt av parkbrems) eller lignende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg har selv en 2 måneder gammel 203 direct, med en 14t baileyhenger bakpå. Kan bekrefte at den drar grønnjævlig godt.

 

Kunne ALDRI hatt noe annet enn directkasse etter dette, makan til behagelig transport skal du lete lenge etter.

 

Angående parkeringsbremsen, så slår parkbremsen på tilhengeren seg på automagisk når du setter traktoren i park. (Bruker selvsagt luftbremser.)

 

Har nå kjørt ca 1000 lass med kombinasjonen, og er meget fornøyd både med fart og framkommelighet. Selv ikke i de bratteste bakkene med 16-17 tonn blåleire på hengeren sliter den. Spinner ikke i det hele tatt idet jeg starter, med verdens mest komfortable bakkestart.

 

Hvis du bor i nærheten av Karmøy kan du få prøve traktoren jeg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Må forresten legge til at bakkene så mente jeg å løse traktoren ut, den stopper selvfølgelig i bakkene akkurat som alle andre traktorer denne også, men i mye mindre grad enn min gamle (T162 versu)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Hei har selv nettopp fått 203 Direct, og er veldig fornøyd. I forhold til 202-en jeg hadde før, drar denne som et lokomotiv. Kan anbefale 203 på det sterkeste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Arne F Og Valtra: Høres jo bra ut. Blir spennende å prøve den. Bor nok desverre langt unna Karmøy Arne F\;)

 

Noen som vet om man får dem i gul lakk?

 

Skal det bli handel så må den dra skikkelig, er jo 215hk i den.

 

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du får den i gul,orange,blå,grønn,rød,hvit,svart,sølv,metlakk. De nye met lakk til Valtra er veldig fine, særlig rød og blå etter min mening, og som de andre her sier, en drøm å kjøre!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Anbefaler de som har 203Direct å velge den største hydraulikk pumpen?

 

Vet jo at Valtra tidligere har vært litt tung på servoen når en har hatt litt vekt i laster, vet ikke om den store pumpen løser det problemet

 

Noen tips ang str på laster, ser for meg q75 laster da jeg ser det er flest som velger dem på T-serien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei!

 

Jeg brukte akkurat BG's sin tilhengerkalkulator nå på 203Direct, og det kan umulig stemme. 9,8 tonn har jeg lov å hale etter meg sier den...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Tullekalkulator, jeg fikk 6,5 tonn

 

E, Hva slags laster du skal ha kommer litt an på bruken. har selv 66 laster. syns den stikker mindre fram og er stor nok til mitt bruk. Har 115 liters pumpe som er å anbefale, er mer ulemper med 160 en fordeler, men skal du kjøre kost eller lignende hadde jeg vurdert 160. om du vil ha en traktor prat kan du legge ut tlf nr så ringer jeg deg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis kalkulatoren er tull, hvordan skal det da regnes ut? Dette har jo vært diskutert opp og i mente i tusen år, uten at noen har kommet frem til noe fornuftig.

 

Er helt idiotisk at du må være rakettforsker for å finne ut hvilken henger du kan ha med deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Du kan dra en henger som veier mellom 20 og 21 tonn etter 203. Totallvekt på heile setet kan være rett over 29 tonn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvor har du disse tallene fra Valtra?

 

Forhandleren drev og regnet ut for meg før jeg kjøpte den, og han kom frem til 19,6t etter kroken, lovlig.

 

Jeg har jo ikke noe utstyr på, så traktoren er 7,7t + meg og diverse så kan vi kanskje regne 8 tonn totalt? (jeg er ikke 300kg bare så dere vet det)

 

8t + 3t koblingsvekt = 11t * 1,5 = 16,5t

 

Vil det da være 16,5t hengervekt, eller blir det regnet som 16,5t + 3t (koblingsvekten) - 19,5t?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Totalt har du lov å ha i følge mitt vognkort 151 kw * 1,36= 205,36 hk / 7 =29337 kg

 

Regner du egenvekt med 3 tonn fra hengeren på 11 tonn kan hengeren veie 11tonn *1,5 +de 3 tonnene du har flyttet over til traktoren= 20333 kg Du får da totalvekt på 28333kg

øker du vekta på traktoren kan du komme nærmere 29337som er max hk vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Valtra:

Men da har du jo ikke tatt betraktning i noe aksellaster eller noe?

Kanskje kalkulatoren til BG er utdatert, men den tar hensyn til aksellaster. Det må vel bety noe.

 

Nils Petter\; så også det, men vognkortet mitt sier 7770 inkl fører.

Har vært på vekta og der sier den 12,9 inkl henger (5340kg) som vil si 7560 kg.

 

Maskintralla jeg har hatt lyst på bli hvertfall uaktuell for meg nå. Den har 32t totalvekt :-)

 

Ps\; På min gamle 162 versu sto det spesifisert i vognkortet at den hadde lov å dra 32200KG etter seg. Rart de slutta med det, det hadde gjort livet enklere for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Er flere verdier som påvirker akselast og totalvekt. max vekt på bakaksel er 9000kg og 5500 kg på foraksel på traktor.

 

Du kan sansynligvis laste mer på ei 2 akslet tralle en på ei med 3 akseler. men her må og akseltrykk og avstander være med i bergningen

 

Egenvekten i vognkortet mitt sier og 7770 kg, men med laster og brøytefeste veier min 8500 kg på vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Får vel ikke ut av fabrikken om det er gjort mekaniske forbedringer, men softveer er heil forskjellig fra 202 og motoren har en heilt annen karakteristikk en 202. Motoren kan sammenliknes med 8950.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...