Gå til innhold

Hvilken traktor?


Gjest

Anbefalte innlegg

ska kjøpe traktor, men er veldig usikker på hva jeg skal velge, traktoren kan itte vara alt før stor da den skal gå på brøyting i oslo vinterstid, clutch fritt vendegir er et must, sommertid vil den bli brukt til litt kjøring av rundball pakking og pressing og til og dra tømmerhenger++ har sett litt på MF sin 5455 Dyna 4, kom med forslag og gjerne erfaringer på MF 5455..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Det blir neppe et entydig svar når det kommer til traktormerke på dette forumet :)

Men jeg har i dag en valtra N serie med turbinkobbling, og en MF med Fent variokasse.

Til lasterarbeid og småkjøring, er jeg veldig glad i valtra med turbinkobbling, den er utrolig kjapp og lettkjørt til den typen kjøring. Til tyngre at arbeid, som snøfresing, rundballepressing og transport, er variokassa enestående.

Har ikke erfaringmed 5455, men hadde en 6455 på prøve. Den sytes jeg var håpløs til laster og småkjøring, med elektronisk &quot\;av-på&quot\; cluth, men grei nok på jorde.

Mitt råd er at du prøvekjører en Valtra N og en Fendt 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olek_1

Dette får du allslags svar på!

Du vil få anbefalt alt fra en stor fendt til en liten zetor.

Jeg kjøpte ny traktor i fjor, hadde en eldre valmet og en nyere valtra, ville ha en traktor som var god på åkeren, vei, brøyting og lastertraktor, noe som valtra ikke er etter min mening. Til skogsarbeid er valmet overlegen.

Jeg prøvekjørt mf5455, jd 5r, claas axos, valtra a93. Nå står det en ny claas her. Grunnen til valget er stabiliteten, clutchen, og ellers svært god å kjøre. Det er ikke en skogstraktor, til det har jeg en pålitelig valmet.

Men skulle jeg greid meg med 1 traktor ville jeg lagt penger i en valtra N tror jeg.

 

Du må bruke god tid på traktorhandelen, du må kreve at du må prøvekjøre alle traktoren med redskap på. Bruk forhandlere i nærheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har hatt en N92, kan ikke anbefale den. Kjører John Deere nå og er fornøyd med det. Pris er en stor faktor for valget her. Brukt eller nytt? N92 er altfor dau og tungdradd girkasse, har for øvrig litt tro på den nye N103 med skrå nese og bakstuss fra Mezzo. Fås også med den nye powershift kassa fra Valtra. Kan tenke meg å prøve den.

Siden du skal bruke traktoren litt med tømmervogn er kanskje Valtra aktuell. Få merker som slår den i skogen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1
Så har Valtra den fordelen med vendbart sete, en stor fordel når du skal kjør tømmervogn. Skjønner godt at N92 oppleves som dau, jeg har en N121, den er ganske frisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørkelegg_1

tenker på mellom 90 og 110 hk, og pris mellom 300 000- 400 000 så helt nytt blir det nok ikke, med tanke på at jeg er tømrer av yrke, blir brøytinga i oslo eneste inntekta på traktorn og kansje litt leiekjøring i våronn,og da vil jeg ikke legge mere i det, har i dag en massey 240 4x4, og den er ikke akkutratt noe råskinn med 9 tonn farma tømmervogn etter, dessuten er hydraulikkpumpa i minste laget, har fjernstyring på krana så vendbart førersete er ikke noe must,

 

grunnen til at massey er det jeg har sett på er vel forde det er det jeg er oppvokst med,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Spiller det noen rolle om krana er radiostyrt??

Skal du kunne sitte i hytta og kjøre krana må du vel kunne snu sete uansett, for og se skikkelig ha noenlunde komfort.

Ska du stå på utsida blir det vel nesten også det samme om du har en sentral som henger på vogna eller styringa på magen?

Selv kommer jeg aldrig til og kjøpe noe annet en valmet/valtra, før evt, noen andre merker kan leveres med flatt gulv og vendbart sete.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...