Gå til innhold

front + slep = ?


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

er det nokon som har erfaring med frontmontert slåmaskin, også ei 3,2 mtr slepemaskin bak?

 

tenker at butterfly blir litt voldsomt her på desse kanter, men har en dette, so kan en enkelt avmontere ei av maskinene på dei minste og mest krokete markene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verken kjørt det ene eller det andre, men kan tenke meg at svingene kan bli litt rare, med frontmaskin som følger fronten og slep som tar innersving i forhold til traktoren. Skulle tro det fungerer bedre med 3punkt og front i ditt tilfelle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den, men har allerede slep-slåmaskin, og det hadde vert så enkelt å bare kunne kjøpt ei front i tilleg...

 

men den situasjonen som du nevner tror eg at ein skulle ha klart med å regulere draget på sleperen, iallefall en god del, største problemet blir vel dei krappeste svingene.

dette er det eg tror, og er grunnen til at eg spurte her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjører butterfly, denne maskinen krever en helt annen kjøreteknikk enn en slept slåmaskin.

I enkle trekk: Mest mulig rette drag,(for å unngå striping mellom maskinene), som igjen krever en annen oppdeling av teigen enn normalt. Er tross alt de færreste teiger som er rektangulære..

Teknikken kommer av seg selv, en får heller akseptere noen helligdager første sesong.

Breispreiing anbefales, siden det er vanskelig å følge en streng som /kuttes/ midt i svingen. Du skjønner hva jeg mener etter du har prøvd.

Så har vi hjørnene på de første rundene på teigen, sikkert mange måter å gjøre dette på, men her følger jeg svingen og lager med vilje helligdager.

De tar jeg igjen når jeg slår langsidene, legger inn en /karusellsving/ motsatt vei med senkede maskiner. Problem løst.

 

Har kjørt /side by side/ med en annen som kjørte front+sleper, går veldig fint det.

 

Har tro på løsningen din,

jeg kjører med 3,20 i front, funker det, men bytter gjerne til 3,5m neste gang, den tilgir noe mer svinging.

Lykke til!

 

Mvh

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...