Gå til innhold

Veiavhengig kraftuttak og vedmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en Volvo BM 430 som jeg skal bruke til å drive en Pilkemaster 36 evo vedmaskin. Vedmaskinen skal ha maks 400 omdreininger pr min.

 

Jeg har lest litt på forumet her å ser att noen bruker det veiavhengige kraftuttaket til å drive feks vedmaskin.

 

Er det noen som kan fortelle meg hvilket gir og hva slags turtall jeg må bruke for å få 400 rpm ut på kraftuttaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan noen drifte vedmaskin med veiavhengig kraftuttak?

Veiavhengig kraftuttak følger jo hastigheten på hjulene, så det vil da si at traktoren må ha fremdrift på at kraftuttaket skal gå rundt. Noe som er veldig upraktisk når en skal bruke vedmaskinen...

 

Du har sikkert et merke på turtelleren som viser 540 rpm, så da kan du regne ut turtallet ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter spaken for høy og lavgir i nøytral, så går det fint og stå stille og kjøre via girene.

Gjordet dette selv med en zetor jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på Zetor går dette, men har ikke hørt om noen annen traktor med denne muligheten.

Pto hastigheten er på de aller fleste traktorer direkte påvirket av utgående hastighet på girkassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
bruker sjøl en volvo bm 650 på vedmaskina, der jeg anvender veiavhengig kraftuttak. 1300 1400 rpm på motoren.. likens er veiavhengig supert på møkkomrøring, om noe vikkler seg på, setter jeg den i revers, samme på sementblanderen mm... dere som ikke har slikkt har noe dere må oppleve : )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg bruker også dette på en Volvo Buster 400. Suverent med tanke på dieselforbruk og støy. Vi har også brukt det mye på strømagg. på setra. Der ser man jo på målerne på aggr. at man har riktig hastighet ifht spenning og frekvens. På vedmaskin (EVO 30) har jeg bare tatt rett turtall på gefühlen, og det har nå gått bra i mange år. Ingen grunn til å ha en 90 hesters traktor gående på 1600 omdr. for å drive en vedmaskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo BM 430 er suveren til vedmaskin med veiavhengig kraftuttak. Du setter som andre har nevnt høg lav girstang i nøytral, og den andre girstanga i høgste gir, og dermed kan du få 400rpm på lavt turtal på traktoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mortenh_1
En del vedmaskiner oppgir hvor lang tid klyvesyklusen skal ta. Det er jo en grei måte å finne riktig fart for hydrualikkpumpa:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en BM400, som egentlig har 6 utvekslinger på PTO tappen, pluss revers også. To trinn som uavhengig, og fire gjennom veiavhengig drift. Som flere skriver er det bare å sette H/L i nøytral, og velge utveksling med hovedspaken. Den lille tresylindrede Perkinsmotoren er snill på diesel, og super til vedmaskin. Men de største maskinene vil disse traktorene nok ha litt problemer med å løfte, det er min erfaring. Men i stasjonært bruk er det jo bare å rygge inntil når man skal jobbe ei økt.

 

Når det gjelder PTO hastighet er mitt råd: kjøp en enkel optisk måler på Biltema eller Clas Ohlson (eller en annen plass som fører slik). Den er grei for se turfallet i mange ulike sammenhenger. De koster heller ikke mange hundrelappene. Da er man sikker, i alle fall på eldre og små traktorer som har et traktormeter man ikke alltid kan stole på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er god, men jeg er litt tvilende til hvor mye du kan gire opp kraftuttaket og greie og holde jevnt (nok) turtall ved varierende belastninger som jeg antar en vedmaskin vil skape. Blir motorturtallet for lavt greier ikke regulatoren å regulere godt nok. Men nå er det vel litt slingringsmonn på turtallet, så du kan prøve deg litt frem og sammenligne kløyvhastighet osv. når du kjører på 540 o/min pto. i forhold til om du kjører over girkassen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Hakki 1x37 som jeg kjører på en 60hk zetor,setter høy/lav i nøytral og hovedgirstang i 4. Da har jeg i overkant av 400 på tappen ved ca 1100omdr. på traktoren. Krefter i massevis. Ingen fare med annet enn regulatoren reagerer. Bruker lite disel,og er lite støy av traktoren på denne måten. Anbefales

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det går aldeles utmerket og bruke vegavhengig kraftuttak på vedmaskin , har 430 sjølv som eg brukar på vedmaskina .

Sette høg/låg girspaken i fri, så kan du velge vilke gir du vil bruke, min vedmaskin skal ha 400 omdr. på pto , så eg setter den i 4 gir og ca 1300 omdr på motor.

Volvoen har mer enn nok kraft til og drive vedmaskina .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...