Gå til innhold

slep vs 3punkt


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny slåmaskin før sommeren. Har bare hatt 2 3punkt maskiner før, kuhn og JF. Egentlig greie maskiner, men hard medfart for traktoren ved løft og vending.

Har en del bratte, kuperte og små jorder. Tenker anskaffe 3 meters bredde.

Er det fordeler med å ha slep kontra 3punkt?

Noen med gode erfaringer som har gått fra slep til 3punkt, eller omvendt?

Noen merker jeg bør styre unna eller prioritere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Vi gikk i fra 2,6m trepunkt til 2,8m slep for 5-6 år siden. Og jeg er ikke i tvil om at det er mye mer behaglig for fører og traktor med en slept maskin. Smidigheten er også veldig bra når du har vendt deg til den.

Første året kjørte vi med en 90 hk traktor men nå har vi en på 125 og ca to tonn mer vekt. Tror vi har vår kvote med bratte bakker her på vestlandet og det går stort sett bra, men det kan bli litt graving om de er veldig bratt og ikke helt tørt i torva. Ellers så opplever vi av og til at maskinen seiler sidesvis når vi kjører på tvers men jeg misstenker at breie slitte hjul samt at vi har et belte som flytter tyngdepunktet litt høyere en det som er orginalt i maskinen er skyld i dette. Tror uansett at du kommer bedre frem med en slept maskin en en trepunkt montert.

 

Lykke til med valget

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Kjørte Krone sentermontert 3-meters sleper på en Agrotron 410 i sommer. Når jeg kjørte sidelengs i bratta sklei maskina ut av skåret og inn i det forrige. Tror allikevel ulempene er større med 3-punktsmontert maskin da den antakelig hadde dyttet traktoren ut av skåret og det samme problemet hadde oppstått der og. I tillegg mått jeg begrenset meg til å kjøre kun én vei der det var brattest. Alt slept med mulig for å tvangsstyre det er fint - om det er potethøstere, slåmaskiner etc. Tilvenningssak i starten, men det blir etter litt klundring verdt det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at slepemaskina glir sidelengs, kan ikke det fikses med bedre hjul, annet mønster? Jeg skulle også gjerne hatt brede hjul til myra, og hjul somm sitter sidelengs i bakkene. Noen som vet maskiner som kan ha brede hjul?

Har en 70 hk valmet jeg kunne tenkt meg å bruke til slåing, hittil har jeg brukt større traktor til 3punktmaskinene. Valmeten er sterk nok, men for lett om det er litt bakke.

Er det lettere å slepe maskina på hjul, enn å ha den i 3punkten.

 

Hva vil dere anbefale av claas, kuhn, kverneland og pøttinger?

Har forhandlere av alle relativt nær, men heller mest mot claas pga fortreffelig service fra lantmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd_Magne_1
Har en Kvernland 4328, og den er det betydelig bredere hjul på enn feks. Kuun og Claas. Drar den med en JD 5720, og det synes jeg går greit. Det er bare å gire ned i bakkene. Byttet fra en JF 2,40 3 punktmaskin, og er ikke store forskjellen synes jeg, men med sperre på, gikk nok JF'n bedre i bakker. fikk mere vekt på traktoren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 2,4 trepunkt til 3,2 slep for to år siden, og det var en helt ny verden!!! Har ikke bakker, men er vanvittig mye mer smidig med sleper, ja.

Nyere Kverneland maskiner har i hvert fall 380 hjul, og mulig de fåes med 400 også....

Dersom det skal breisprees så har jeg hørt om tvilling montering også på dem og andre maskiner som har hjulene innover og grasstrømmen over hjulene. (tvillinghjulene blir i veien for samlevingene ved strenglegging)

 

Sleper overfører jo ikke tyngde til drivhjulene, men så skyver de heller ikke traktoren sideveis i bratta....før du kommer til en bratt vendeteig og har dårlig mønster på bakhjula og litt for mye fart i vendinga.....

 

Mye forskjellig på markedet, jeg er veldig fornøyd med min Kverneland Vicon. (veldig lik Taarup, men med tre kniver og litt annerledes oppheng på selve bjelken)

 

Hvis du har nok HK til å dra 3,2 meters så ville jeg gått for det. Sikkert ikke mye tyngre enn 2,8 i vekt heller, men bare 3 meter etter veien, partall skiver gir jevnere streng (2,8=7, 3,2=8 på Kverneland), og med 3,2 senter avstand mellom rankene blir det mindre kjøring på jordet- høyre hjulsett fra presseriggen er ikke nærheten av sporene fra venstre hjulsett etter forrige runde. Med 2,5 f.eks blir det dobbelkjøring av hjul mellom hver streng.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...