Gå til innhold

Hydraulikkaggregat


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer og kjøpe meg en stasjonærpakker med fjernstyring men denne har dessverre ikke hydraulikkaggregat. Er det noen som har erfaring med å ettermontere dette? Den skal vist ha blitt brukt med det en gang før men ble vist kjøpt med av forrige eier.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i det til en grei pris eller evt noen som har til salgs?

Kan gjerne kjøpe brukt men må ha en kapasitet på min 30 l/min.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Hei du.

Jeg lagde et slikt aggregat for noen år siden, igrunn ganske simpelt, men er tungt å komme igang grunnet mangel på kunnskap i mitt tilfelle.

Men Jeg reiste til nærmeste &quot\;gressklipperverksted&quot\; og kjøpte en 13 hk Honda motor med vertikal aksel.Denne var det elektrisk start på, med ladespole, det er viktig for å få strøm til pakkern! Satt på et 70 ah bilbatteri for å ha nok strøm i tilfelle ladinga ikke holdt unna forbruket..Aldri noe problem med strøm, pakket opp imot 400 baller uten å tenke på strømmen, ladet det heller aldri utenom det aggregatet ladet selv!

Motor kostet ca 12000,- henta på kaia i oslo.

Så tok jeg turen til Egil Eng &amp\; co som er ganske drevne på hydraulikk osv, der sa jeg hva jeg skulle ha av mengde og trykk og fikk kjøpt pumpe og fleksikobling mellom motor og pumpe som også holder pumpa fast til motor! Pumpe ca 2500,- og fleksikobling ca 1000,- så var det hjem å tilpasse motor på pakkern, dette var forøvrig en tellefsdal 700, der vi fjernet plastholderene og satte aggregatet rett i ramma og fikk plass til tank under, som vi fant hos en lokal bilopphugger. Så gjenstod bare slanger, men kuttet ut hurtigkoblinger grunnet frykt for varmgang Siden vi ikke satt på noe oljekjøler. Husker ikke helt reglene for mengde oljetank i forhold til pumpe, men det vet Egil Eng &amp\; Co.Ttrur pumpa jeg kjøpte het for 8m3. Og da ganget med turtall skulle det bli omtrent 30 ltr/min, å jeg hadde 110 ltr tank hvor jeg fylte 75 ltr hyd.olje og 15 ltr motorolje siden motorolje både smører bra og er i følge rykter bedre på å hindre varmgang!Så samlet sett så blir det ikke store summen i forhold til å kjøpe et ferdig aggregat som du i værste fall må ha stående fritt på bakken til nærmere 50.000,-

Trur rundt regnet 15.500,- motor og pumpe. slanger, batteri og diverse ca 20.000,- totalt!

Skulle tru det ikke var glemt noe, jobben gjør du på et par dager hvis man gjør seg litt flid med det!

 

Håper det var til hjelp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...