Gå til innhold

Kombipresse


Gjest

Anbefalte innlegg

Kan man kjøre en IBIO KUHN presse med 23 kniver på en Valtra 900 med 90hk uten LS hydraulikk. Traktoren er ca 15 år gammel. Det er 58kW på kraftutaket ved 2074o/min hvis jeg husker riktig det som står i instruksjonsboken til traktoren.Det tilsvarer ca 78hk på kraftuttaket.Jordene er stort sett ganske falte. Det skal presses maksimum ca 1000 baller pr år og det skal ikke kjøres leiekjøring.

Vil det være en fordel at den slåmaskinen som brukes bare har en slåbredde på 2,4m? Vil det medvirke til at det er lettere for traktoren å lage runballer med en I BIO KUN presse? Er det andre kombipresser som noen kjører med 90hk traktor? Er det andre kombipresser som vil passe b edre når man bare har 90 hk?

Vil denne Valtra ta skade av å brukes på en IBIO presse med 23 kniver?

Kan det hjelpe å evt. koble ut noen kniver slik at man kjører med f.eks 14 kniver?

Hvor mange baller kan en brukt I BIO Kuhn presse ha laget og fortsatt være driftssikker noen år til ? Er det spesielle ting på en slik brukt presse man skal undersøke for å finne ut om den er i orden?

Har aldri kjørt presse før. Vil svært gjerne se svar fra alle som kan kommentere dette emne. Er spesielt inerresert i å se svar fra personer som selv kjører kombipresse med 90 hk traktor. Alle råd mottaes .

Med hilsen

kn-bio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blir ganske lei av å stoppe og starte kraftuttaket på traktorn for hver balle som skal pakkes, 1000 ganger om sommern.

Hørt om noen som kjører 1260 agronic på 90 hk også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt ei kombipresse fra Orkel med en 90 hk MF ,

Hadde slått graset med en 2,8m maskin.

Slår du med en smalere maskin så kan det hende du tråkker i strengen

med pressa , særlig i sving.

Pressinga er inga problem, du kan ikke kjøre så fort, men fort nok,lå på ett snitt på 12- 18 baller i timen. Du merker du har en litt liten traktor når kammeret begynner å bli fullt, da må du følge med at du ikke drar inn en stor klump av gras, da kan det bli full stopp. ( det hendte noen ganger).

Opplevde også at i bratte bakker at traktoren kunne bli litt lett.

Fikk etter hvert justert opp traktoren, da ble det noe bedre å kjøre.

Lykke til,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Tror nok traktoren er i minste laget, men den klarer det nok. Valtra er jo også kjent for ikke å ta ut for lite effekt av traktorene de leverer heller litt for mye. Men det blir som sagt her en del inn og utkoblinger av den manuelle kraftutaksklutchen. Dette vil nok også gå fint men det er jo selvfølgelig enklere og og mer bekvemt med en elektisk inn og utkobling ( 1000 ball er jo ikke skremmende mye, mange som presser 4000-5000 med ibio) . Om belastningen på traktor og klutch er heldig i lengden er jo en annen sak, det er jo alltid større mulighet for at noe går i stykker når det blir belastet maksimalt og det blir det jo spesielt når kammert nærmer seg fullt. Tar en seg imidlertid god tid så kan det gå fint lenge.

 

Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Pressa ca 6000 baller med bio og vil fraråde deg 90hk traktor uten LS.

Pressa er liten og lett, noe folk misforstår med effektbehovet. For pressa går mye tyngre enn folk tror når du må kjøre på konstant trykk og ikke har mulighet til LS.

Har selv brukt en 6 sylindra traktor. Vel og merke en del bakker her.

Orkel 1260 går mye lettere ja. Men tror fortsatt det vil gå litt for tungt for en 90hk traktor.

Har også singelpresse, som jeg kjører på en 95hk traktor med 710 og 600 dekk:-), og det er en perfekt kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å kommentere på denne tråden, men når forfatteren på forrige innlegg skriver at bio pressa går mye tyngre enn orkel 1260, da kan ein spørre seg selv om vedkommende er selger/jobber for orkel sine produkter. Orkel er eit bra merke, men pressene er nok ein god del tyngre å dra på pto`en. Har selv kjørt fleire presse-merker, men har nå i dag bio. Bruker den på ein 105 hk (4syl) traktor og det går greit. Skulle ønske at traktoren var ein 20-30 hk meir, da det er ein god del bratte bakker her hos oss. I bakkene må ein gire ned og ta tiden til hjelp.

Når det gjelder slitasje på pto clutchen på traktoren, så er det minimalt med slitasje når ein starter opp ei tom presse. Det som sliter på pto clutchen er når ein skal starte oppatt pressa etter ein stopp, og pressa er nesten full. Det sliter på clutchen, å serlig hvis ein har mange slike stopper med mye gras i pressa.

Har pressa mange tusen baller med bioen og den har fungert greit. Det er ei 09 mod. Det som er skifta er 3 følere, sette på nye strammefjører på stramminga på nettbindinga. Begynte å kutte litt dårleg nettet nå i sommer. Må skifte til nye sideplater inne i kammeret til våren, da dei begynner å bli slitt. Er ein fordel å ha automatiske smøring av lager. Det forlenger levetiden på lagera har jeg erfart. (har dette selv. har ikke hatt lagerhavari på bioen) Vil jo si at det er ei ypperleg presse der det er bratt, da den ikke er så mye større i volum enn ei vanlig singel presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du MC, jeg er nok dessverre ikke selger for Orkel. Kjører per dags dato Orkel HiQ, som går TUNGT, har heldigvis LS.

Men jo, prøvde 1260 presse og den gikk lettere enn bio, begge 2 med LS. Så kan nok si så mye at jeg langt fra er ORkel selger, kun at jeg har ei presse.

Singelpressa mi er ei John Deere 578, som jeg har pressa 12.000 baller med og skifta en kniv som har knekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva menes med at traktoren går lettere med ls.brukes det oljetrykk under pressing annet enn til pickup og bakluke og pakker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kn-bio_1

Takk for alle svar som er kommet vedr mitt innlegg om evt. å kjøre en I BIO kombipresse med 90hK traktor. Spørsmål til Mc. Du beskriver at clutchen på kratuttaket vil bli slitt når man må starte oppigjen etter en stopp med nesten full runball.Kan dette løses ved at runballen pakkes inn i plast før den er full med gras og vippes av pressen. Deretter starter man oppigjen med tom presse og lager en ny rundball. Man må med andre ord pakke inn rundballen i plast (med IBIO pressen) før runballen er full med gras for å unngå å starte krafuttaket når rundballen er f.eks. 70% full. Går dette an å gjøre? Hva mener du Mc om å kjøre en IBIO presse med 90hK traktor(Valtra 900) på flate jorder ? Hvis det blir for tungt for traktoren(kraftuttaket) vil det da hjelpe å koble ut noen kniver slik at man kjører med f.eks. 17 kniver eller 14 kniver? Vil dette å kjøre med traktor uten LS hydraulikk føre til at det blir igjen for lite krefter i traktoren til å drive kraftuttaket ved pressing av rundball?

 

Spørsmål til jh. Hva var typebetegnelsen på den Orkelpressen du kjørte med 90hK MF traktor ? Hvor mange kniver var det på den pressen? Var det boggi på denne Orkel pressen?

Jeg er fortsatt interessert i å lese flere erfaringer/ meninger om dette med å kjøre kombipresse med 90 hK traktor. Er Welger eller New Holland aktuelle kombi presser på en 90hK traktor. Er spesielt opptatt av I BIO fordi den har lav vekt. Men hvis traktoren er for svak da skjønner jeg det ikke går. Kan det være aktuelt å få prøve ei I BIO presse fra et Eiksenter for å konstantere om det lar seg gjøre å bruke 90hK ?

Mvh kn-bio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte tidligere ei Bio presse med 23 knivar på ein 105 hester. Det gikk relativt greit så lenge det var flatt men straks det blei kupert så blei det veeldig tungt, under gode forhold så kunne vi komme opp i rundt 20 bunter i timen. personlig hadde eg vært skeptisk til en 90 hester men om du plukker ut noen kniver og tar tiden til hjelp så går det nok. :)

 

Har ikke noen erfaring med Welger og New Holland men ut fra testen i Bedre Gardsdrift så var det disse som krevde minst effekt på kraftuttaket.

Ser også at Krone reklamerer med at de har kombipresser som krever fra 70 hk og oppover. (+mulighet for å ha større diameter på ballene).

 

Når det gjelder vekta på Bio pressa så skal du ta den oppgitte vekta med ei klype salt, vår tikket inn på nesten 4,2t. uten plast.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...