Gå til innhold

Kløtsjfritt vendegear


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! På traktoroversikten på sidene til bedre gårdsdrift er f.eks MF 5455 Dyna4 oppført med synkronisert vendegear. Lurer på hva som er forskjellen på synkronisert/kløtsjfritt vendegear? Etter min min mening må da Dyna4 være kløtsjfritt ettersom man slipper å bruke kløtsjpedalen for å skifte gear og retning. Ser også at traktorer med Dyna6 er oppført med kløtsjfritt vendegear. Trodde eneste forskjellen på Dyna6 og Dyna4 var 6 hurtiggir eller tar jeg feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme tolkning av synkronisert vendegir som OS. Dyna 4/6 er 4 ev 6 &quot\;kløtsjfrie hurtiggir&quot\; og er uavhengig av vendegiret. Dyna 4 kom vel før kløtsjfritt vendegir &quot\;tok av&quot\;. Jeg mener Dyna 4 også ble levert med vanlig kløtsj. Kløtsjfritt vendegir er en flerplatekløtsjpakke som er el-hydraulisk betjent etter samme prinsipp som hurtiggiret. (Men dog ikke så brå i giringen.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Dyna 4 er levert med kløstjfritt vendegir,men før 05/06 het MF's hurtiggir Dynashift. Forskjellen er at Dynashift hadde mekanisk gruppegirspak og elektronisk hurtiggir,mens Dyna 4/6 har gruppegir og hurtiggir i samme elektronisk styrte T-spak med kløtsjfunksjon for gruppegir skift. Fra 6200 serien var det kløstjfritt vendegir,mens man i 6100 serien hadde vendegir med forvalg i form av en spak svert lik en vanlig kløtsjfri vendegirspak(De første modellene hadde en trykknapp i enden av hurtiggirspaken)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være en feil på traktor oversikten på BG sine sider fordi der står f. eks 5440/50 og 55 oppført med synkronisert vendegear, mens f.eks 5460,70 og 80 står oppført med kløtsjfritt vendegear. Etter min mening er det akkurat den samme girkassa som sitter på disse modellene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer nok det. for det er vel standard med den store, fæle mekaniske vendegirstonga på v. side av dashbordet. men det er nesten ingen levert med det i norge. hugsar ihvertfall at det var avbildet den store v.g.stonga i ei gamlare 5400seriebrosjyre. men nesten alle i norge er bestilt med kløtsjfritt v.g. på v side av rattstammen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...