Guest Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Hei! På traktoroversikten på sidene til bedre gårdsdrift er f.eks MF 5455 Dyna4 oppført med synkronisert vendegear. Lurer på hva som er forskjellen på synkronisert/kløtsjfritt vendegear? Etter min min mening må da Dyna4 være kløtsjfritt ettersom man slipper å bruke kløtsjpedalen for å skifte gear og retning. Ser også at traktorer med Dyna6 er oppført med kløtsjfritt vendegear. Trodde eneste forskjellen på Dyna6 og Dyna4 var 6 hurtiggir eller tar jeg feil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 28, 2012 Share Posted November 28, 2012 Ingen som har synspunkter på dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Jeg har samme tolkning av synkronisert vendegir som OS. Dyna 4/6 er 4 ev 6 "\;kløtsjfrie hurtiggir"\; og er uavhengig av vendegiret. Dyna 4 kom vel før kløtsjfritt vendegir "\;tok av"\;. Jeg mener Dyna 4 også ble levert med vanlig kløtsj. Kløtsjfritt vendegir er en flerplatekløtsjpakke som er el-hydraulisk betjent etter samme prinsipp som hurtiggiret. (Men dog ikke så brå i giringen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Dyna4 kom årsskiftet 05/06 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted November 30, 2012 Share Posted November 30, 2012 Alle Dyna 4 er levert med kløstjfritt vendegir,men før 05/06 het MF's hurtiggir Dynashift. Forskjellen er at Dynashift hadde mekanisk gruppegirspak og elektronisk hurtiggir,mens Dyna 4/6 har gruppegir og hurtiggir i samme elektronisk styrte T-spak med kløtsjfunksjon for gruppegir skift. Fra 6200 serien var det kløstjfritt vendegir,mens man i 6100 serien hadde vendegir med forvalg i form av en spak svert lik en vanlig kløtsjfri vendegirspak(De første modellene hadde en trykknapp i enden av hurtiggirspaken) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Da må det være en feil på traktor oversikten på BG sine sider fordi der står f. eks 5440/50 og 55 oppført med synkronisert vendegear, mens f.eks 5460,70 og 80 står oppført med kløtsjfritt vendegear. Etter min mening er det akkurat den samme girkassa som sitter på disse modellene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anonym Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 stemmer nok det. for det er vel standard med den store, fæle mekaniske vendegirstonga på v. side av dashbordet. men det er nesten ingen levert med det i norge. hugsar ihvertfall at det var avbildet den store v.g.stonga i ei gamlare 5400seriebrosjyre. men nesten alle i norge er bestilt med kløtsjfritt v.g. på v side av rattstammen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.