Gå til innhold

Traktor på 100 Hk + 10 Kubbik Møkkervogn.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. lurer på hvilke regler om vekt som gjelder når man kjører møkkvogn eller andre sleperedskaper siden disse ikke er registrert som henger men regnes som redskap. vil være på den sikre siden att det jeg gjør er lovlig. Jeg kjører en 10 Kubikk Moii vogn på en Ford 7840 SLE uten laster.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1
Jeg har ikke noe godt svar, bare mer spørsmål til å forvirre... Hva slags hastighet er vogna godkjent for? Og hvis det for eksempel er 30 km/t, gjelder da regler som for 30-traktor, i og med at det etter alle solemerker er laveste hastighet som bestemmer toppfarta?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det spiller noen rolle hva vogna er beregnet for, ettersom ordlyden er slik: &quot\;Motorvogn med største totalvekt over 3.500 kg og som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell aksellast/last fra akselkombinasjon som tilsammen er større enn 1,5 ganger motorvognens aktuelle totalvekt. &quot\; Altså, det er den konstruktive hastigheten på _motorvogna_ (traktoren), ikke den laveste for vogntoget, som gjelder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jogeir M. Agjeld

Stemmer som Inge seier: Det er farten på trekkvogna (traktoren) som bestemmer kva vektregel som skal brukast, mens det er den lågast tillatte hastigheita i vogntogkombinasjonen som avgjer kor fort du kan køyre, som Vegard peikar på.

 

Hugs også at det er a k t u e l l vekt på traktoren som avgjer kor tung hengar/gjødselvogn kan vere - ikkje tillatt vekt. Altså er det kva traktoren veg der og då, inklusive vektoverføring, x 1,5, som gir deg kva aksellast du kan ha på vogna. Hugs også at du må ha 7 hk (effekt i vognkortet) pr. tonn aktuell vogntogvekt.

Lukke til!

Helsing Jogeir/BG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1
kravet til HK i forhold til vekt gjør her at du nok ikke lovlig kan kjøre med vogna full, men kanskje med 7-8 m3. 100 hk. holder til et vogntog på 14,2 tonn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navara: Ikke helt umulig at han kan trekke 10 m3 lovlig med den Forden.

 

Kommer an på vektoverføring fra vogna. Eks: veier traktoren 4,5 tonn, og vogna 3t (pluss 10 t møkk) så tror jeg fort man kan få noen tonn over på traktoren. Kanskje opp mot 3 t??? Da blir traktoren 7,5 tonn som kan trekke 11,25 og det er mer enn de resterende 10 tonnene (mest møkk og litt egenvekt fra vogna) som ikke er overført til traktoren. Så må man selvfølgelig vite hva traktoren har som tillatt aksellast og totalvekt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre forskjellige traktortyper som må tas hensyn til:

Maks 30 kilometer hastighet kan trekke over 1,5 ganger traktorens egenvekt, men maksimal aksellast må overholdes, det vil si det som er godkjent i vognkort.

 

Maks 40 kilometerstraktorer har krav om maks 1,5 ganger hengervekt i tillegg.

 

Først når traktoren går i 50 kommer det inn krav om hestekrefter pr tonn.

 

Ellers er det få 100 hestere som er godkjent for 3 tonn kroktrykk, de fleste er vel 2,5 tonn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navara_1

HK kravet gjelder for traktorer med 40 km/t også.

&quot\;6. Motorvogn som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger uten at motorvognen har en motorytelse på 5,15 kW ECE eller mer for hvert tonn aktuell totalvekt av vogntoget. For vogntog med aktuell totalvekt mer enn 40 tonn er det tilstrekkelig med 206 kW ECE. &quot\;

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWE har åpenbart ikke bare lest, men klippet og limt, Rune sitt siste innlegg i denne tråden, ettersom de er ord for ord helt identiske (Rune sitt siste avsnitt er utelatt):

http://gardsdrift.no/Meninger/Debatt/Traktor/100-hk-traktor

 

Til info, det er dårlig debattskikk å ikke oppgi hvem man siterer, og når man gjør det...

 

Uheldigvis for han, så tok dessuten Rune feil, som jeg påpekte i den andre tråden, og navara i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensB: Jeg er kjent med 7 hk kravet fra lastebil, og har heller ikke påstått at traktorens krok med mer tåler denne belastningen. Dette er enkel matematikk, og kan regnes ut. Hvis 100hk gir totalt (100/7=14,28t) 14,28 tonn vogntog vekt trenger ikke traktoren å veie mer enn 5,712 inkludert vektoverføring. Vogna har da mistet vekt til traktoren og veier 8,568. (5,712*1,5=8568)

Uten å kjenne vognkortet til Forden burde ikke det ikke være helt urealistisk å tro at kombinasjonen til trådstarter er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal bli vanskelig å få både 10m3 møkk=10 tonn nyttelast, vognas egenvekt og traktorens egenvekt til å komme under 14,28 tonn til sammen, særlig når en Ford 7840 SLE med 2WD og hytte veier 4179kg - og 4WD versjonen er enda 500kg tyngre. Med 2WD versjonen har du da ca. 120 kg igjen til vognas egenvekt -det blir nok litt i underkant...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Skal ikke sette opp så veldig vanskeligge regnestykker, men! Traktoren veier sa 4,6 tonn, sett i konedata. Totalvekta er 14,28 tonn. Kort å greit har du igjen ca 9,7 tonn igjen til vogn og last. veier vogna 3 tonn så får du som Jensb sier 6,7 tonn/ M3 møkk lovlig. Hva er så vanskelig å forstå med det Sørlandsbonde?

Men har jo ikke hørt om noen som har hatt problemer med å kjøre med 10 m3 vogn etter slik traktor. er jo bare å tømme ut litt om du blir stoppet på vekta \;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst vanskelig dette med vogntogvekter for traktor.

Men enkelt sagt så har ikke egenvekta på traktoren så mye å si hvis man leser på lovdata.

 

4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

Dessuten gjelder:

a) Motorvogn med største totalvekt over 3.500 kg og som er konstruert for fart over 30 km/t, må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell aksellast/last fra akselkombinasjon som tilsammen er større enn 1,5 ganger motorvognens aktuelle totalvekt.

 

Blir ett bedre regnestykke hvis man vet totalvekta på den aktuelle traktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Saken her er at regnestykket ikke kan gå oppda HK regelen fjerner høyest mulig totalvekt. Hvis totalvekta på traktoren her er 8 tonn og egenvekten er 4,6 har de 3,4 tonn til last. om kroken da er godkjent til 2,5 får du 7,1 tonn vekt på traktor ganger du dette på 1,5 blir det 10,65. Totalvekten blir da 17,75 som er 3,47 tonn overlast i forhold til HK regelen. Så skulle denne kombinasjonen vært lovlig så måtte det vært ca 125 hk godkjent i traktoren.

Noen som har problemer med å forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket kan ikke gå opp med mindre traktor og tom vogn veier mindre enn 4,28 tonn (som med 10m3 lass blir 14,28), for å si det kort og lettfattelig. Og _det_ er altså et helt umulig regnestykke...

 

1,5-regelen blir sjeldent et problem med så få hester. På traktorer med flere hester (som da kan dra tyngre vogntogvekt), men ikke så høy egenvekt, så kan det bli et problem å få traktoren tung nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage at jeg mente dette skulle gå. Holdt nesten på å skrive et innlegg om at &quot\;nå må dere jo skjønne at det er slik som jeg skriver&quot\;, matematikken gikk litt fort i hodet mitt, og som Inge Rognmo skriver i første linje av forrige innlegg så er det jo ikke mulig at traktor og tom vogn veier mindre enn 4,28 tonn tilsammen.....

 

Alternativet kan jo da være å stille opp traktoren så den får flere HK og dermed kan ha en større vogntogvekt totalt, hehe..

 

Uansett håper jeg trådstarter har fått en del konstruktive svar for å finne ut hvordan han skal løse &quot\;problemet&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikkje hjelper stort, men trodde da at en Ford 7840 hadde noe mer enn 100hester? Ikke så mye, men har alltid trodd den hadde rundt om 110hk?? (110/7=15,71tonn, får med deg ca 1 tonn mer) Men om den er listet til 100hk i vognkort så hjelper det vel lite om den har mer, for polti rekner vel med opplysninger fra vognkort?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har fått dette forklart av en på biltilsynet i dag, så gjelder 1,5 ganger regelen først og fremst. Og hvis traktoren har f.eks 7500 kg totalvekt, så kan aksellastkombinasjonen (singel/boggi belastning) være 11250kg. Slik den personen jeg snakket med forstod reglene kan altså en traktor med 7500kg totalvekt trekke en henger med maks vekt 13250kg. Hvis man da har 2000kg overført på trekkkroken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig, Pilsen, for det må spesifiseres at det også er aktuell vekt der og da som bestemmer om traktoren kan trekke 1,5 ganger så mye.

Hvis traktoren har 7500kg totalvekt så kan den ikke trekke 11250 hvis den ikke har fått overført vekt til traktoren for da veier den bare 5,5 tonn for å bruke dine tall. Og uten den vektoverføringen kan den bare trekke 8250 hvis den veier 5,5 tonn.

 

Uansett, Forden, fyll vogna og kjør fornuftig så tror ikke jeg dette er noe alvorlig problem (før du blir tatt) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

Det er artig å lese så mange krystallklare reglar. Det er ingen som trur at alle desse som leikar seg med andre sine gjeremål, har den minste tanke om å sjå det som si hovedoppgåve å herje og herse med folk.

Gratulerer batmal 60! ( den 24.11.2012 )

Du har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...