Gå til innhold

fordel/ulempe V / raking


Gjest

Anbefalte innlegg

hei.

lurer på å kjøpe ei claas rive til våren, men so er detn en del folk som meiner at den raker med seg mye mold å dritt inni graset, er det noen her som har erfaring med dette å kan bekrefte eller avkrefte dette?

 

leiger meg ut til bønder med slåmaskin å ballepresse, å ser for meg at kapasiteten øker vist eg raker gresset.?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hei! Har kjørt med Claas 2800 i 2 år nå. Presser ca. 7- 8000 baller i året. Absolutt ingen klager fra kunder på urenheter i ballene. De fleste er veldig glade for att vi bruker rive, de ser att vi er mye mer effektive, vi lager tørrere baller, og vi reduserer kjøringen med tung presse veldig mye. Men for å unngå stein og jord i graset må åkerarbeidet være av en viss kvalitet, småstein må tromles ned. Ujevnt terreng takler claas riva utrolig godt. Viktig å velge ei kvalitetsrive, claas har blandt annet grove tinder som gjøre att ho raker alle typer gress uten å må justeres ned til bakken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ehlo v-twin er det ypperste til å rake gras som skal ensileres.

Den løfter graset opp fra bakken samtidig som den kaster det inn til en ranke.

Spesielt med rundballer til melkeku,og med overgjødsling av bløtgjødsel er dette viktig,pga sporer.

Alle andre river &quot\;drar&quot\; graset langs bakken og øker derfor sjangsen for innblanding av jord og gjødsel.

Men selvsagt har kvaliteten på jordarbeidinga,samt stubbhøyde også mye å si.Kjører selv &quot\;vanlig&quot\; to rotors pøttinger rive og oppnår bra kvalitet på rundballene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...