Gå til innhold

Ny slåmaskin, front eller slep.


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi kjører i dag med 2,8m slep(sidemontert) men da denne er moden for å pensjoneres lurer vi litt på om vi samtidig skal bytte traktor og gå over til frontslåmaskin. Ser en del fordeler og noen ulemper, fint å få noen innspill i fra folk som har prøvd litt forskjellig.

 

Fordeler:

Mindre belastning på nakken

Mindre sidekrefter /bedre fremkomlighet?

Slipper at maskinen sklir sidesvis i bratta.

Vekta blir overført til traktoren som pleier å flyte bedre en slåmaskinen.

Slipper å kjøre ulovlig i 50 km/t med landbruksredskap som er konstruert for 25 eller 40

 

Ulemper:

Dårlig oversikt forran slåmaskinen

Dårligere løftehøyde på slåttebjelken?

Kjører i gresset med bakhjula når en svinger brått hvis maskinen ikke er brei nok?

 

Har også tenkt litt på muligheten for å kjøpe traktor med vendbar førerplass( Valtra) og kjøre bakover da en på denne måten både får bedre oversikt og slipper å kjøre i gresset når en svinger.

Er det noen der ute som har noen tanker rundt dette?

 

Mvh Jostein Våge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det virker som du har belyst alle de faktorene som kan spille inn for og imot. Naboen kjøpte fronthydraulikk til sin MF og kjøpte frontmaskin for å kjøre med to slåmaskiner. Kjøring på gresset i svinger var en stor minus faktor, men nevnte traktor hadde vært brukt til bøyting med brøyteplate før og fått en sprekk i blokk. Med 11-1200 kgs slåmaskin i fronten (minus 50 når den slår) så ble det mye belastning på blokka hele tiden. En liter olje om dagen.... Nå er både front og gammel sleper byttet inn i ny sleper......

 

Kjører selv Kverneland Vicon 3,2m sleper, samme bjelke og crimper som Taarup, men med 3 kniver pr. skive. Denne og nyere Kverneland maskiner har 380 hjul, og da tror ikke jeg flyteevnen er dårligere på en slep enn en traktor med ca. 1000 kg i fronthydraulikken. Mer tyngde på traktoren skulle jo bare tilsi at den sklir lettere i bratta. Sleperen kan du kompensere sideveis med, men det er jo lettere å få helligdager med den enn en frontmontert vil jeg tro.

 

Ellers har jo Valtra svingbar fronthydraulikk også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Køyrer med 3,2m kverneland front på en jd6430, hadde 2,4m i trepunkten før, frontmontert fungerer godt i bratta, løftehøgda er mykje betre en den i trepunkten bak.

Er litt og passe på i sving at ei tar slake svingar første runden for så overlappe litt og ta igjen det tapte på neste runde.

Ein er ikkje avhengig av og ha graset på eine sida når ein slår slek som på ein trepunktsmontert, dermed kan ein dele stykket i midten og slå seg oppover eller nedover stykket med like lang distanse å køyre med maskina løfta på vendeteig. Då slepp ein lang køyring på vendeteig i starten av stykket, og snuing og rygging til slutt. Ein køyre meir slik som pressa køyre hvis du sjønna.

 

Har ingen erfaring med slepmontert så dei får andre uttale seg om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1

Jeg kjører Valtra med Twin trac og frontmaskin, er god fornøyd med det. oversiktlig og fint å kjøre og du får vekta på hjula med størst bæreflate. Smidig og lettkjørt og slipper vond nakke! se video fra slåtten hos meg i linken under:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har prøvd trepunktmontert sjølv og sett andre bruka slepemaskin før me gjekk saman å kjøpte 3 m frontmaskin. Problema tidlegare var at slepemaskina sklei ut når ho var på oppsida av traktoren på fuktig føre. Trepunktmaskina påverka traktoren mykje ved skråkøyring på opp. Det var og vanskeleg å kunna bruka tvillinghjul avdi at då måtte maskina sidejusterast mykje. Køyrer maskina på Valtra Twin trac normalt. Når terrenget vert bratt, skrått, eller kupert, set me maskina på ein Case Jx80u med tvillinghjul. Med ei maskin på vel 800 kg hengande i trepunkten vert framkomelegheita suveren utan at ein grev i torva. Set tvillingjula med mønsteret motsett veg av bakhjula. Einaste fare for graving er om ein har for stor fart i svingane. Kan sjølvsagt verta litt stiv nakke av rygginga. Arbeidar likevel så fort med dette konseptet at pina vert kort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest espenbromnes_1
Jeg er også veldig interressert i erfaringer på dette området. Har akkurat samme tankene om hva jeg skal velge av front eller slep.. Og hvor fort slår en med en front slåmaskin og en 3 punkt bak (altså 6 meter bredde), i forhold til en 3,20 slep?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har Valtra XM150 med Twin Track som har 540 og 750 o/min på kraftutaket skal fra i år kjøpe og kjøre frontmaskin bak. De fleste frontmaskiner leveres for kun for 1000 o/min på kraftutaket som er standard i trepunkt foran. Fant ut at kun Pøttinger kan leveres med 540, 750 eller 1000 o/min så det ble en 3,5m Novacat. Har fram til nå kjørt Taarup 4232ct sentermontert slepemaskin sammen med en nabo, men arealet hos begge har økt så vi kjøper hver vår maskin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er det noen som har vurdert/prøvd nye butterflyen til Kverneland (Kverneland Taarup 5087 M)? 8,7 m arbeidsbredde og uten stengelbehandler gjør at den kan kjøres med en lettere traktor og lavere drivstofforbruk. Prisen er jammen ikke så verst den heller, sammenlikna med front+side/slep. Dessuten får en jo mye bedre vektfordeling, vil jeg tro. &quot\;Ulempen&quot\; er at en MÅ rake etterpå, men dette er jo ikke nødvendigvis noen ulempe... Tror nok det blir en sånn neste gang jeg skal bytte. Noen som har prøvd den, og hvor stor traktor kjører dere med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjører taarup 5090 butterfly på JD 7530.

Har riktignok crimper, er vel en 2008 modell.

Vet om en kar som kjører b.fly på JD 6930, han sier det går, men den blir litt ustødig.

Du trenger vekt og bredde på traktoren for å ha kontroll på en slik.

Krefter er det nok av, kjører 17 km/t, ca 10 i tunge bakker.

Den krever et spesielt kjøremønster, du trenger en liten sesong før den sitter og slutter å lage striper mellom front og bakmontert maskin.

Er det brattlent kan den leveres med sideforskyvning, men med teknikk går det fint uten også.

Har du en sånn blir det kjekt å kjøre slåmaskin igjen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har noen erfaring med Ehlo duett 7300 slåmaskin for traktor med vendbar førerplass som slår 7,3 meter med en streng på hver side av traktor? Ser den krever traktor på ca 130kw syntes det det var ganske mye i forhold til feks Pøttinger x8 butterfly som krever ca 110 med 8 meter arbeidsbredde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg har også sett litt på duetten bare for &quot\;løye&quot\; men synes kanskje en bjelke på 3,7m er litt i breieste laget for vestlandske små tarmer. Etter som jeg forstår hektes de også i sammen på midten for å unngå at de ikke overlapper, men dette må vel påvirke egenskapene for hvordan den følger terrenget også?

Når det gjelder oppgitt effektbehov for slåmaskiner så synes jeg det egentlig er litt villedene. Min erfaring er at så lenge du klarer å dra i gang maskinen så kan du i teorien slå med den. Men hvor fort du klarer og kjøre og hvordan du kommer deg frem der DU skal slå er jo det som er viktig. Har du det flatt og god tid så kan du jo klare deg med mindre power. Mens i de fleste tilfellene ville jeg vel sagt at det svarer seg med en del mer hk en det som blir opppgitt hos leverandørene.

Interresant det som Steinar sier om kjøremønster og at det tar litt tid å lære seg teknikken. For oss så var vel egentlig tanken tidligere å kjøpe frontmaskin å så bruke den gamle sleperen (Taarup 4228) samtidig når det er behov for større kapasitet. Men med flere nye sjåfører innimellom så er det kanskje ikke noen god ide å sette sammen en ekvipasje som det trengs en del trening for å manøvrere. Vil nok tro at en trinnløs Valtra med twintrac og med en enkel maskin i trekkstengene bak er lettere å sette seg inn i for nye sjåfører.

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har prøvd mange typer slåmaskiner. Det er absolutt å anbefale frontmaskin. Det er bedre arbeidsstilling og mye mer effektiv kjøring. Risikoen med å kjøre noe inn i maskinen er selvsagt til stede, men min erfaring er at det også skjer med sidemontert eller slepemaskin. Claas sine frontmaskiner med hydraulisk justering av marktrykket fra førersetet, virker for meg til å være de maskinene som lettest kan tilpasses våre norske forhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kvegard

Ser det diskuteres slåmaskin ekvipasjer her. Har de siste årene godt fra 3,2m slep til 6m (front og 3.pkt) og nå i fjor til butterfly.

 

Til dere som vurderer å kjøre kun frontmaskin i front ber jeg dere tenke på drivstoff forbruket. Dere må kjøre på fult turtall for å oppnå henholdsvis 1000 o/min som er mest vanlig eller 540 o/min på frontkraftuttaket. Kontra det å kjøre 3.pkt eller sleper på økonomi hastighet bak. Traktoren blir også utrolig fremtung med bare frontmaskin, lodd bak er et must der det er ulendt. Kjører man sleper der det er ulendt er det fint med senter montert, da kan man lett ha maskinen på nedsiden av traktoren.

 

De som har valtra m/twin track får jo utnyttet økonomi kraftuttaket bak, og samtidig får de svinghjulene &quot\;bak&quot\; som er en kjempefordel! Det å ha svinghjulene &quot\;bak&quot\; også i en butterfly kombinasjon er jo også meget fint.

 

Kan også nevne noe om det å kjøre front og 3.pkt bak. Det går utrolig mye fortere enn bare 3,2 m bak, litt avhengig av traktor. Det er utrolig lettkjørt også. Har ikke prøvd med front og sleper, men sleper ble for meg utelukket fordi jeg tror det blir for mye å følge med på. Det er dog min mening, uten å ha prøvd det. Jeg solgte 3.pkt maskinen bak og gikk i anskaffelse av butterfly mest pga skeiv vektfordeling. Jeg har mye kupert terreng her på nord-vestlandet. Fremkommeligheten og veltefaren er betydelig forbedret.

 

Jeg kjører med krimper, fordi jeg driver med leiekjøring og er avhengig av å legge i skår og kunne bredspre. Men en meget stor melkeprodusent her gikk i anskaffelse av Taarup sin 5087 M. Han drar den med en JD 6830 uten problemer. Vil tro det er et fint alternativ til bønder som trenger stor kapasitet på slåing med en &quot\;behagelig&quot\; traktor str.

 

Personlig drar jeg butterflyen med en 7530 uten problemer. Har også autostyring som gjør slåingen gøy igjen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jostein

Fortsetter litt i denne tråden jeg. Da ser det ut som vi går for frontmaskin i tillegg til den gamle sleperen. Ser ut som vi går for en Claas, er det noen som har erfaring med disse? Fordelen i forhold til den traktoren som er tiltenkt er at da får vi løft med frontløften og joysticken blir ledig til sleperen bak. Fungerer dette like bra som Kuhn, Kverneland og Pøttinger som har egen løfte mekanisme?

Har ellers fått et tilbud på 140000, er det normalt at Claas ligger litt høyt i pris eller er det der prisene ligger for frontmaskinene?

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Kaster ut et spørsmål til jeg, er det noen som har erfaring med Active Float systemet til Claas hvor en kan justere trykket på bjelken i fra traktor setet?

 

 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...