Gå til innhold

Laster etter vei!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Vegard_1

Det er slike som ødelegger! På bilde er vel gammelmanns lasterføring godt illustrert, det virker til at mange kårkaller tror at så lenge de ikke har redskapsfestet i synsfeltet er det fare for at det tar nedi veien...

 

Men spyd og gafler er det verste. Jeg henger oftest spydet igjen i den siste ballen jeg laster på hengeren og likt med pallegaflen under den siste vedpallen. Har jeg ikke den muligheta er det lasteren opp og spisse ender pekende rett ned. Egentlig noe herk med lasteren oppe, men det er et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Eg meinar lastaren bør væra senka heilt ned til asfalten ved kjøring etter vei.

Traktoren har mindre kontaktflate ved ein evt. kolisjon då !

Ved ein evnt. kolisjon med ein trailer eller buss kor treffer lastaren då ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller sikreste ved kjøring med laster etter vei er som forrige innlegg sier, at den skal være senket helt ned. Regelen tilsier at det maks skal være 30 cm fra bakken og opp til pallegaffel/spyd. Dette er best for både bil og traktor ved evt. en kollisjon. Da treffer pallegaffelen under bilen eller lastebilen. Vi slipper at det utstikkende element på traktoren treffer i brysthøyde. I tillegg blir traktoren mer ustødig ved laster løftet til topp. Om en traktor med laster løftet helt opp skulle kollidere med en lastebil, ville lastebilsjåføren antakeligvis blitt truffet i brysthøyde. Veltefaren for en traktor med laster på topp er vesentlig høyere enn en med laster nede. Dette må da alle være enige i!! Som noen mener at et annet alternativ er å kjøre med lasteren på topp og tinnene tiltet loddrett, dette skjemmer sikten til traktorføreren. Det er uten tvil det sikreste å ha lasteren så langt nede som mulig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med frontlaster langt ned,spyd pekende på skrå ned.best sikt,stabilt. Men er det lov å frakte rundball fremme på frontlaster etter vei?her er det heilt vanlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppa på veien av veivesnet i en kontroll for 1 års tid siden. Da hadde jeg 1 ball foran og 1 bak. Måtte legge fra meg begge 2.dette trodde jeg ikje da selv naboen min som er politi og garbruker på si, frakter rundballer foran og bak på traktorn etter veien..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvifor i alle dager mått du legge ifrå deg begge to då? hadde dei eit argument på d???

 

vist det var spyd du brukte, så må d no vere tryggere for andre trafikanta om du har balla på spyda :O

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes jo også forskjellige utgaver av oppklappbare spyd for lasterbruk Eks: http://www.trima.nu/Intl/Plus/Implements.ept#serie modellen nederst til høyre fungerer utmerket til rundball også. har hatt en slik i et år nå og synes det er mye mer behagelig å kjøre etter vei med, enn to spyd som enten dreper de i bilen du møter eller går rett i bakken hvis du senker lasteren litt for mye og treffer et hull eller en dump i litt for stor fart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...