Gå til innhold

Tid for traktor bytte.


Gjest

Anbefalte innlegg

Tiden har kommet for å bytte traktor, har nå en John Deere 6930 autop 2010 mod, bytter i 3 års sykluser. Har aldri hatt new holland, noen som har brukserfaring å dele og som har en T6000, T7, eller T7000 ?

Og finns det noen her som har eller har erfaring med Valtra N163?

har også den i tankene...

Om meg selv så er jeg ikke merkefreak og ikke trofast mot noen traktormerker.. er åpen for alt bare det er 160 til 200 hk..

 

Mvh

Morten N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har lite erfaring med traktorer i den størrelsen, men har kjørt veldig mye JD 4 syl. - kjempetraktorer. Venter nå på å levere fra meg Valtra N92 mot JD 6330 Autopower.

 

Vurderte veldig sterkt NH 6040, men den støyer mer i hydraulikk enn JD. JD har ca. 25% markedsandel og det er ikke bare fordi det er FK, veldig mange er importert også. (=kvalitet, fornøyde brukere)

 

Vil tro at FK gir mest for den grønne du har i innbytte, men kanskje de nye 6R modellene kan ha noen barnesykdommer?? Spør om de har flere lager 6030 traktorer igjen.

 

Nå er nok jeg mest glad i JD, men det kan godt være du gjør like gode kjøp/blir fornøyd med en av konkurrentene. For meg har i hvert fall ikke Valtra N92 svart til forventningene, men den kan på ingen måte sammeliknes med den nye 163. Synes personlig at ingen andre har så god hytte som JD, og hvis du har vært fornøyd med din JD så spør om referanser på noen som har blitt mere fornøyd på å gå bort fra JD?? Alle synspunkter er relative ut i fra egne erfaringer og vaner. Så om noen synes en traktor er helt fantastisk så kan det godt være at et annet merke ville vært enda bedre. Det kommer an på om utgangspunktet var en gammel Ursus eller Belarus eller liknende...

Lite batteri....lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært gjennom en nøye kjøpsprosess, skal sies det er mindre traktor jeg bytta inn og handla.

Har vokst opp i vovlo bm valmet, kjørt valtra og valmet siden jeg tok over gården, men nå var det på tide å bytte.

De jeg så på var MF, JD, Claas og valtra. disse merkene for det er de eneste med service i rimelig avstand, prøvekjørte alle merkene. Alle har sine plusser og minuser, det kommer an på hva man setter som viktige egenskaper. Det er forresten en del jåleri som selgeren skryter mye av, men som jeg fint greier meg uten. Førsteinntrykk er viktig, oversikt, førermiljø, plassering av spaker og knapper.

Det jeg setter høyt på lista er god kløtch, stødighet i bakker og på vei, dieselforbruk, ikke alt for mye ny fancy teknologi som kan gå sunn.

 

Etter å ha prøvet alle, stod jeg igjenn med JD og claas. Jeg vet at JD er ett sikkert valg, men hvorfor ikke claas...?

Det som avgjorde saken var hvor utrolig stødig claasen føles og er i alle situasjoner, og clutchen. Dessuten er den jo mere tysk enn noen av de andre \;)

 

Anbefaler deg å bruke god tid på handelen, håper du ikke tror på alt selgerne sier, også det å ha service i rimelig avstand.

 

Håper du prøver en claas også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er john deere helt uaktuelt nå, men godt å se mange velger JH etter å ha prøvd forskjellig, det viser vel at det er en god traktor.. Har aldri kjøpt samme merke 2 ganger på rad og kommer nok ikke til å gjøre det igjen, dette var min 3 JH, har hatt 7800 meget fornøyd, 6920 middels fornøyd, gerakasse havari og en del tull, 6930 fornøyd men ikke feilfri,problem med magnetventiler og svetting fra hydraulikk, problemer med varme i gearkasse + en defekt ecu, alt i alt en helt grei traktor som har vært godt likt.. Takke være 6930 som var på verksted fikk jeg en låne traktor nå i sommer i 3 uker, en valtra 182D, da drev jeg med rundballer, det var en 2012 mod og må si jeg ble mektig imponert over den, utrolig til å ta seg frem i bratta og så utrolig behagelig med kjørepedal, var ikke noe moro å få tilbake 6930 etter det.. Men ser jo at jh har kjørepedal i dag på R6 serien.. Og Olek, ja jeg skal bruke god tid, har frem til nyttår og skrive kontrakt..

Skal nok få ordnet meg noen demo traktorer av ymse slag.. Høyest på ønskelista er NH som skal prøves, så Valtra 163, aldri sett eller hørt om noen som har den men.... Moro og hørt om noen har erfaring med den!! Deutz 620 står høyt og MF skal prøves.. Fendt hadde jeg før Jh så den er ikke med som alternativ før neste bytte igjen.. Jeg setter førermiljø, stabilitet, oversikt og lettkjørt som et stort pluss... Traktor går som allrounder, gårdsarbeid, lett skogsarbeid som rydding i hogstfelt for å få med veden.. noe anleggskjøring med henger, kantklipper og snøbrøyting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olek..

Har ikke erfaring med Claas og sjekket litt på nette om den, fant en Claas Arion 640 som kunne passet meg effektmessig, er det en traktor som har mange år på baken eller er det en forholdsvis ny modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agrotron TTV 620 er nok ikke noe dumt alternativ, HCP kjører jo noen tilbud om dagen også.

Traktorene har dessuten utstyr som man må betale ekstra for hos konkurentene.

Problemet er forhandleren i ditt område, det varierer en del, men du bor kanskej i et område med en &quot\;oppegående&quot\; forhandler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Valtra N 163 D kommer til å bli en meget bra traktor du sikkert blir veldig glad i, har prøvd en 142D med det siste oppdateringene, må si den imponerte veldig, veldig stille i hytta og super kjørepedal med enkle innstillinger ellers.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym! jeg bor i valdres og det er omtrent like langt til fagernes som til dokka og da dekker jeg opp de fleste merker i &quot\;nærområde&quot\;. En annen ting er at jeg kjører perioder andre steder i landet, arbeidsfelt er valdres 30% Østfold 35% Hedmark 30% og 5% tillfeldig...

Som du sier, Agrotron TTV 620 er nok ikke noe dumt alternativ og skal prøves,den er vel mulig jeg må til Lillehammer for nærmeste leverandør..

Pet.. Ja Valtra 163 skal sjekkes ut og testes om mulig, liker utseende men har som sagt aldri sett eller hørt om noen som har en slik, finns den i norge? Den er kanskje ikke helt ulik T182D når det gjelder hytte funksjoner og som er den eneste erfaring jeg har med nyere valtra.. Men til igjengjeld falt i stor smak..

Skal bli spennende og prøvekjøre div merker utover og gjøre seg opp en mening.. Blir vel å prøve Nh, Valtra, Deutz, Mf, Case og Claas i første omgang..Hører gjerne mer om erfaringer fra folk som har nyere traktorer om hva som er bra og hva som kunne vært bedre...

 

Mvh

Morten N

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten N. Når det gjelder Deutz forhandler her i Valdres, så kan du høre med LM avd. Røn. Dei har vel ikke så mange inne av dette traktormerket, men kan skaffe demotraktorer + nye. LM avd. Rudshøgda har vel noen inne. Når det gjelder service på avd. Røn, så kan dei mye om dette traktormerket. Har selv vurdert dette merket og har prøvd ttv 430 og ttv 620. Samme traktor, men 620`en har ein 6 syl motor. Flotte traktorer og HCP kjører noen kampanjer på enkelte modeller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du vel i et greitt område både Haugsveen &amp\; Fjeldestad og Fron Traktorservice er ikke så langt unna.

Trodde kanskje ikke Lena Maskin var veldig hissige deutz selgere med tanke på at de har JCB og Mccormick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på forhandler oversikten til HCP sin hjemmeside, så er LM oppført. Rudshøgda og avd. våler er vel dei som har tilgang til deutz, men heile LM kjeda har tilgang på dette merket. Jeg er nok enig at LM vil tilby sine produkter først før dei må over til andre importører, men eit salg er nå eit salg uansett merke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det i løpet av uken blitt booket prøvekjøring av New H, MF, fendt, Valtra Claas, Deutz, McCormick.. Det blir 1 uke på hver av dem i løpet av høsten og frem til jul, alle på mellom 160 til 200hk.... Nye john Deere 6190 fikk jeg også prøvd denne uken da den jeg har ikke var i form og ville på verkstebesøk igjen.

Hadde den en dag, men merket godt at det var mindre støy og vibrationer i hytta, den jeg har er ikke akkurat en frisikt traktor og denne var vel mulig enda mindre frisikt.. Syns den virket mer stabil, mulig det kan være placebo følelse siden den var ny.. Blir en morosam tid med prøvekjøringer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, ser at du har glemt å booke prøvekjøring av case :O

Case er bedre utstyrt enn N-H, original utsyr på case, er ofte tillegsutstyr på N-H.

eg har vert utleigd til en del bønder, entreprenører, og dermed prøvd mange forskjellige merker, og har komt til den beslutning at eg like case best.

 

men smaken er som baken. -lykke til :)

 

husk å hald oss oppdaterte etterkvert du får prøvekjørt alle doningane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Valtra N163 så vet jeg det har kommet maskiner til Norge nå i juli. Det har nok tatt lenger tid enn ønsket for Lantmännen, men nå skal det begynne å komme en del demotraktorer. De får vel også inn etter tur enklere Valtra med HiTech 5 girkasse. Ta kontakt med Akershus Traktor oppe hos deg du Morten, så får du nok testa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...