Gå til innhold

Erfaringer med Bunning Tørrgjødselsvogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Lurer på og starte opp med tørrgjødselskjøring pg ønsker meg brukererfaringer på ei Bunning vogn.

Og ønsker meg svar fra de som har greie å det og ikke de smårollingan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på og starte opp med tørrgjødselskjøring pg ønsker meg brukererfaringer på ei Bunning vogn.

Og ønsker meg svar fra de som har greie å det og ikke de smårollingan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Bunning er bra. Har en 105 fra \'\'\'\'01 og den har det aldri vært noe surr med. Savner dog en computer med detaljert info om spredemengde. Da hadde det vært mere kurant å kjørt for andre som stiller litt krav, både talle og kalk.

 

I Sverige testa jeg såvidt Bergmann og Rolland. Bergmann var helt kart best, men og suverént dyrest. Bra computer med all info, og veiceller på vogna,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen vogner i en omkrets på 10 mil. Så det er en etterspurt tjenste, men blir nok ikke mere enn 200 timer pr år med vogna så håper ei Bunning holder i årevis til mitt bruk. Har også behov for ei selv privat også siden jeg driver med ammeku. Så det er ikke veieceller på Bunning? Man må bare gjette seg til hvor mye som blir på målet?

 

Takler den alle typer talle? Med skikkelig mye halm og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Joa, det er veieceller på den, men det er vel ekstrautstyr. Syns bare at Bergmannvogna var mere komplett, mere avansert. (Men den selges vel ikke i Norge.)

 

Takler alle former for møkk. Har iblant lasta tallen rett fra kaldfjøset i sprederen, og det går bra, selvom det er bedre hvis det har liggi sommeren over eller til og med et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men hva sånn ca tar man betalt for å spre talle. La oss si det er talle som har ligget på platting hele sommeren og skal spres før en skal så høstkorn. Bonden lesser selv med en 130hk traktor og passe stor skuff. Ca 1 km kjøring og gjødselmengden er kun talle etter ca 50 kuer. Alt det \&quot\;bløte er spredd på våren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Noen som har erfaring med å kjøre kjøttbeinmel (i melform) med Bunning da? Man må vel da ha Canopy, slik jeg forstår det. Har hittil brukt kalkvogn, men det er trasig når man møter klump, og det har jeg gjort ofte. Har derfor gitt opp og ¨ått over til pellets, men den er betydelig dyrere.

Vogna ser solid ut og jeg har fått tilbud og referanser, men ikke snakket med noen ennå. Det finnes altså en del referanser også om man vil ta en prat. Hektner virker hjelpsom og grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har en god del erfaring med bunning, kjørt i 9 sesonger med bunning. Det er ei vogn som tåler mye, å kan spred omtrent alt.

 

Jeg kjører store mengder slam, talle, høne og kyllingmøkk. Vi kjøre med spredevalsene på slam og talle. Har et spinnerdekk for høne og kyllingmøkk. Det er helt rått, her ligger vi å sprer på 21-24m brede. Det er ingen problem å kjøre mengder ned mot 200 kg pr daa.

 

Vedlikehold, er bare å smøre. Det bare går og går. Jeg har korte inne bundkjede med 50 cm, men den vogna har godt ca 15000m3 i året i 7 år. Byttet ei girkasse, det skyldtes stor stein i møkka til en bonde.

 

Skal du ha vogn er det ingen over eller vedsiden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Spørsmål til Eidsberg bygdeservice.

Jeg holder til i indre,jeg vurderer å få spredd slam til våren..

Hvem kontakter jeg for å få tak i slam?

Har hørt man kan få slam med kalkeffekt,stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Skal du spre slam kan vi være behjelplig med det. Vi kjøre mye av det. Vi kan skaffe slam med kalkefekt også. Der er en litt vente tid på det. Skal være litt forsiktig med slam med kalkefekt vis ph er ok, Det kan bli for høy ph, det er like skaldelig som lite.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...