Gå til innhold

Gjødselpumpe


AH_1

Anbefalte innlegg

Henger meg på her

Er på utkikk etter ei gjødselpumpe med stor kappasitet. Rørinng er ikke påkrevet da jeg har mixer,Men det må være fjernkontroll slik at jeg slipper å gå ut av traktoren jeg kjører med pga dårlig bein.

Tanken jeg kjører med en tar 12m3 ønsket er å fylle den på ett par min.

Noen som har noe å anbefale?

sjekka litt på elektisk pumpe men det sies de har dårlig kappasitet.

ønsket er el pumpe for da kan drengen bruke traktoren til andre ting i en hektisk periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Møkkamann\; Generelt sett har de DeLaval-pumpene jeg har vært borti hatt god kapasitet på lasting, både de elektriske og de traktordrevne. Nå er jo kapasitet et relativt vidt begrep, enkelte pumper (som Duun) svinger jo fra ekstrem kapasitet ved tynn møkk til elendig ved tjukk møkk.

 

Har vel ikke sondert markedet så veldig nøye de siste åra, men er det noen som leverer fjernbetjening som standard? Det finnes i alle fall kit til ettermontering, som ikke koster all verden og som lett kan tilpasses de fleste pumper.

 

Jeg ville i alle fall tatt en titt på DeLaval, har god erfaring med ei elektrisk pumpe fra den produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
har to delaval/alfa pomper. ene er fra 1986 og har bytta 1 lager den andre er 5år og står permanent i kjelleren. den gamler tar vi opp og vasker og spruter på olje. di fuker bra og er driftsikre. vi buker en volvo 650 til og dra dem med.. anbefales på bløt og tykk møkk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer også kjøp av nytt pumpeutstyr. Har da tenkt på den største Cobra pumpa.Samtidig har vi også lurt litt på ett hydaulikkaggregat til rundballepakkeren med fjærnstyring. Om man da kobler Cobra pumpa på aggregatet har man da ei pumpe med fjærnstyring skulle jeg tro.

Bruker i dag propellmixer og Flygt pumpe,men er mildt sagdt lei den ellendige kapasiteten til pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå for jærbu ole g pompa...rimelige går å går og uden for møje dill dall så mange andre he.,.å den hydrauliske opp og ner på lesserøyren æ heilt 100., eg broge ca 2 min på å fudla 12 ton..kulort..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

byttet ut alfa lavalpumpe med duun frå 3 år sidan. må berre få si at duun er ei mykjy bedre pumpe,m bedre kapasitet,og mykjy bedre omrøring. men må legge til at alfa lavalpumpen var frå `82,og har sikkert tapt kapasitet med åra. men angrer ihvertfall ikkje på valget av duun!! laster 6000l på litt under 1 minutt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Til dere som er interesert i lastestativ til gjødselpumpe, så har jæren landbrukssenter utviklet stativ til enkel ettermontering (bare med bolter og brakett) til JET 2000/2100 (se jls.no) Har også sett samme stativ montert på DUUN-kombipumpe NY JET KOMBI er også klar for salg:))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er der noen som har erfaring med cobra pumpene? Tenkte å bruke den til omlasting fra lastebil/krokbil til gjødselvogn. Må ha en hydraulisk drevet pumpe da der ikke er flere kraftutak på bilen.

Hvilken pumpe anbefales? Cobra 150, 180, eller 300?

Finns der andre allternative pumper?

Kom med erfaringer/innspill da jeg er på forsøksstadiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 10 måneder senere...
Gjest Anonym
Nokon som kjenner til opplegg for fjernstyrt lastepumpe? Har propell i vegg for omrøring og sugepumpe på vogn som koplast til Bauerkopling i porten. Mykje søl med til og fråkopling av slangen. Tung er den og full av møkk. Kunne tenkje meg ei fjernstyrt pumpe slik at ein kan sitje i traktoren ved fylling. Kjenner berre til fjernstyrt røring/fylling på Jærbu. Kan vel vere elektrisk eller driven av hyraulikkaggregat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...