Gå til innhold

Problemer med Rauch MDS 935 Q


Gjest

Anbefalte innlegg

Har problemer med denne, sepesiellt på kulturbeite med kjøring i alt fra 2kmt til 8kmt. Ved utkjøring av f.eks N34 10kg/daa blir opningen så liten ved kjøring i 2km/t at ingenting kommer ut.

Stiller jeg da opp doseringen med 10% blir dette for mye ved høyere hastighet.

 

Jeg har både brukt innstillingene i spredetabellen og tatt dreieprøver.

 

Hastigheten på Quantron M stemmer både med gps og speedometer.

 

Hovedpoenget med å kjøpe en spreder med hastighetsavhengig dosering var jo å slippe å stille på doseringen når hastigheten forandres...

Er det noen andre som har samme erfaringer med denne maskinen? Eller noen som har et tips til hva som er galt? Eiksenteret her har mindre peiling på denne maskinene enn jeg har, så der er det ikke noe hjelp å få. Kanskje om jeg kontaktet hovedkontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Har problemer med denne, sepesiellt på kulturbeite med kjøring i alt fra 2km\\t til 8km\\t. Ved utkjøring av f.eks N34 10kg/daa blir opningen så liten ved kjøring i 2km/t at ingenting kommer ut.

Stiller jeg da opp doseringen med 10% blir dette for mye ved høyere hastighet.

 

Jeg har både brukt innstillingene i spredetabellen og tatt dreieprøver.

 

Hastigheten på Quantron M stemmer både med gps og speedometer.

 

Hovedpoenget med å kjøpe en spreder med hastighetsavhengig dosering var jo å slippe å stille på doseringen når hastigheten forandres...

Er det noen andre som har samme erfaringer med denne maskinen? Eller noen som har et tips til hva som er galt? Eiksenteret her har mindre peiling på denne maskinene enn jeg har, så der er det ikke noe hjelp å få. Kanskje om jeg kontaktet hovedkontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette problemet er jeg ikke sikker på lar seg løse overhodet. 10kg pr dekar er nokså lite når vi snakker om forholdsvis grovkornet (prillet eller granulert?) kunstgjødsel, og med en kjørehastighet så lav som 2km/t så betyr det en gjødselmengde på bare 5kg/minutt. Rett og slett ikke sikkert det er fysisk mulig å få til en så liten åpning som ikke medfører forstoppelse...

 

Kan jo vise til denne linken, som om jeg forstår det rett, viser til begrensninger i kjørehastighet på minimum 4km/t og maks 25km/t..

http://www.rauch.de/front_content.php?idart=271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Matematikken:

Regnet med en spredebredde på 15m for å komme fram til 5kg/min. 15x66m=1000m2, altså må man kjøre 66m for å dekke et dekar. 2km/t=33m/min. Altså må man spre 10kg på to minutter, eller 5kg/min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1
Hmm... Må nok bare kjøre den manuelt da, og holde konstant hastighet i det mest ulendte terrenget. For så å slå over på auto når jeg kommer opp i høyere hastighet i bedre terreng. En annen løsning kan være å bruke en annen type gjødsel kanskje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...