Gå til innhold

Gyllevogn 4-6m3


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Rambo_med_Gunn_1
Nokon som kan anbefale gyllevogn i denne størrelse? Holdbarhet, vekt og god rekkevidde med kanon er viktigaste eigenskapar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Høres jo ut som Doff X-4 (4,5 m3) eller X-5 (6m3) er to vogner som kan være veldig aktuelle for deg. En glassfibertank som varer evig, med mindre du velter vogna eller torpederer den med noe annet da. Vekta er jo og fordelaktig i forhold til stålvogner. God hjulplassering med tanke på kjøring i bakker. X-5 får du vel og med boggi om du har lyst på det, tror jeg.

 

Kanonene til disse har jeg ikke noen erfaring med, men det er jo ganske vanlig med kanon på disse vognene - og med jetpunpa sier jo Moi opp til 60 meter kastelengde.

 

Syns og Reime sin største glassfibertank er ok i denne størrelsesklassen - men om de finnes med kanon veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Problemet med Doff vognene er at dem ruster opp i innfestningen mellom tank og ramme. Glassfibertanken blir og sprø etter noen år. Dem er og ustabile i bratta som småbrukar påpeker.

Jeg synes ikke akkurat at pris og kvalitet henger sammen på Moi sine glassfibervogner.

Ta en titt på\;

 

http://www.malmo-mek.no/gjodselvogn/46-gjodselv.html

 

http://www.hbe.no/

 

En lakkert stålvogn holder glatt både 25-30 år hvis den blir vasket etter bruk. Mer solid er den og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kjører ei Reime vogn 4250 fra 1990 med 2 fanespredere og kanon, veldig førnøyd med den, spreder jevnt og fint, god kanon, problemet har vert at fanesprederene knekker med alder og år, særlig vist du kjører mye på ujevn veg, med det er lett å fikse, Reime/AK har deler, hadde sett etter ei brukt Reime 6000, men det er ikkje lett å få tak i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg ville ha vurdert å kjøpe ei vogn med tanken på ramme. Her kjem belastinga under kjøring på ramma i staden for som påkjenning på sjølve tanken. Eg har sjølv ei Kyllingstad GB-vogn frå midten av 80-talet som er i bruk enno. Den har ramme. For ca 10 år sidan såg eg ein utrangert Guffen-tank der tanken var sjølvberande. Rundt festet for hjula hadde tanken sprukke. Og godset i denne tanken var tjukkare enn kva det var på tanken min på dette tidspunktet.

 

I tillegg har eg smurt vogna innvendig med Owatrol kvart år sidan eg kjøpte den for ca 15 år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
For å følge opp diskusjonen om vogner i denne størrelse, hvilken hjuldimensjon/type er å anbefale på vogner på 5-6 m3? Er vogner med traktorhjul noe å anbefale?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...