Gå til innhold

Heilgjødsel


Gjest

Anbefalte innlegg

Brukte heilgjødsel frå Sele i fjord, og er greit fornøyd med resultatet utenom at det støver mykje når eg spreier.

 

Har høyrt litt forskjeligt om variasjon i innhold og spredekvalitet.

 

Nokon her som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1

Brukte heilgjødsel frå Sele i fjord, og er greit fornøyd med resultatet utenom at det støver mykje når eg spreier.

 

Har høyrt litt forskjeligt om variasjon i innhold og spredekvalitet.

 

Nokon her som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6170Turbo_1
Det er høne/broilermøkk som er tilsatt nitrogen og evt kobolt og pelletert som eit organisk alternativ til vanleg fullgjødsel. Sjå www.naturgjodsel.no for meir info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåtass_1

Brukte helgjødsel på beitene i fjor vår. Først og fremst for at helgjødsel ikke skal ha like eksplosiv virkning som fullgjødsel, og når man har mye bratt og ulendt kulturbeite var det fristende å prøve. Har hatt problemer med at beitene gror litt for voldsomt etter gjødsling.

 

Nå ble fjoråret et veldig spesielt år, nesten ingen nedbør de første ukene etter spredning og deretter bare pøsregn. Det gjør det vanskelig å konkludere noe, og jeg skal prøve igjen i vår. Den store ulempen rent praktisk er jo at det støver og lukter. Snakka med en i forsøksringen som hadde testa dette, han mente muligens støvinga skyldtes at jeg hadde lagra gjødsla over vinteren. Kanskje bedre med fersk vare.

 

Noe annet er at helgjødsla har vært for dyr, hadde kommet billigere fra det med vanlig 22-2-12. Helgjødsla heter 18-1-10, og man må dermed spre større mengde per daa. I fjor var det heller ikke utarbeidet noe spredetabell for helgjødsel, så det blir litt prøving og feiling. Men i mine kulturbeiter blir det ikke spesielt nøyaktig uansett.

 

De er vel avhengig å komme ned på prisnivå under fullgjødsel for å få dette til å bli suksess. Samtidig har heilgjødsla noen gode egenskaper, og produksjonen er med på å løse spredearealproblemer på Jæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...