Gå til innhold

GPS


Gjest

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med praktisk bruk av GPS (ettermontert) til gjødsling, sprøyting, møkka-kjøring er det nøyaktig nok?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centerline GPS selges under flere navn av flere forhandlere, bl.a. Grene. Pris ca 10.000,- Den festes enkelt på frontruta med sugekopp, og en magnet på taket. Den gir nøyaktig hastighet, og det er enkelt å legge inn arbeidsbredder. Den har ingen kartfunksjoner, og du kan ikke kjøre rundt og rundt på jordet. Bare frem og tilbake etter rett eller krokete grunnlinje. Men den fungerer fint ved teigkjøring med harv f.eks. Slipper å få igjen 40 cm breie kiler til slutt........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Har en Teejet Centerline 220. Denne har ikke \&quot\;tilt korreksjon\&quot\;, så i sidehellinger blir den litt unøyaktig, men en lærer seg til å korrigere for det etter hvert. Har sett på teejet.com at det kan ettermonteres \&quot\;tilt korreksjon\&quot\;.

 

Bruker den mest til kunstgjødsel og til å dele opp jordet ved slått, men også til møkkakjøring. Det er deilig å slippe å få kiler igjenn til slutt på hvert opplgegg med slåmaskinen. Kun snorbeine skårer. Sparer mye tid når ranken skal hentes opp også.

 

Autostyring hadde vert å foretrekke, men det koster for mye hvis ikke arealet er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
har trimble EZ-guide 250, bruker den til å så,harve,alle typer gjødsling, arealmåling og inndeling av jordene ved slått. har i år sådd 150 daa uten en eneste glipe, og har bare styrt etter gps. fungerer over all forventning! nøyaktigheten med ekstra mottager er +- 5 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
totalt kostet det 18500. trimble ez-guide 250 koster 13500 + 5000 for ekstra mottager med større nøyaktighet. ( hvit rund boks på taket. uten ekstra mottager skal nøyaktigheten være + - 20 cm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EZ-guide Plus med den runde hvite antenna med magnetfot.

Forskjellen på denne og 250 er at 250 har mer fancy grafikk.

Men jeg kan i alle fall ikke stå for 5 cm nøyaktighet.

Når en rød diode lyser, så er jeg 30 cm utenom sporet. To dioder = 60 cm. osv. Mysil Bergsprekken kan trolig styre mer nøyaktig enn meg, men det er ikke EZ-guidens fortjeneste.

Utstyret er bra, men mange steder er det så elendig satelittdekning pga skog og berg at jeg ikke får satt punkt B uten å flytte traktoren, -og hva er da vitsen?

Dessuten blir den litt forstyrret av kraftlinjer.

Kjøp gjerne en sporfølger. Det er en artig duppedings. Men vit at den har sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en Outback S GPS til sprøyte kjøring på gard i Canada.Ikke veldig avansert, ingen kartfunksjon kun dioder på den.(Var vel ikke helt oppgradert på den nyeste elektronikken der på bruket.) Den fungerte bra, hadde dioder for hvor du var og dioder for sving inikator som jeg tror er et must når en begyner å prate litt bredde på sprøyta(sikkert fint ellers og). Fungerte hvertfall kjempefint!, på vendeteigen var det bare å sjå på den når du snudde, snorbeint fra a til å:) Den hadde også en funksjon du kunne bruke for å finne tilbake til der du slutta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vemund_1
ez-guide 250 korrigerer ikke for sidehelling slik som den kommer i asken,men kan oppgraderes til å gjøre det. da begynner det riktignok å bli så dyrt at du bør ha ganske mange dekar sidehelling for at det skal lønne seg...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Tar opp igjen denne diskusjonen. Er det noen som har anbefalinger på hva som er bra av dette utstyret til sprøyting? Hvilke erfaringer har dere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q75: Jeg har en del leiekjøring på sprøyting og kjører med en Hardi Twin Stream 15m uten skum markører. Da jeg skulle bestille skummarkører til denne sprøyta var det en som anbefalte meg å prøve GPS styring i stedet for skummarkører. Kjøpte da en Trimble EZ-guide 250 i våres,. Jeg hadde ingen forventninger til dette systemet da jeg ikke har prøvd dette før, men dette alternativet var billigere enn nytt skum utstyr. Jeg ble meget imponert over denne GPS\'\'\'\'n og jeg må absolutt anbefale dette systemet hvis du skal bruke dette til sprøyting. Systemet er veldig lett å bruke og du stiller den inn ved et par tastetrykk, hvor du stiller inn bredden på redskapen, evt overlapp etc.

Når dette er gjort er det bare til å begynne å jobbe. Jeg kjører vanligvis en runde rundt jordet slik at GPS\'\'\'\' for tegnet opp arealet og dette vises på skjermen. Deretter er det bare og kjøre fram og tilbake på en rett linje og følge diodene. Gå inn på www.trimble.com/agriculture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest lasper_1

Jeg har tenkt å anskaffe en sporfølger til gjødsling og sprøyting.

Trimble EZ-guide 250 har en skjerm, eller display, som er 4,3 tommer.

Jeg synes 11 cm virker lite.

Er det stort nok til praktisk bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...