Gå til innhold

Til alle gjødselentreprenørar


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg driver med utkøring av husdyrgjødsel og har noen spørsmål til andre i samme bransje:

-Hvilket utstyr kører dere med?

-Hvor mye kjører dere i året?(daa, kubikk, pr ansatt ol)

-tar dere betalt pr kubikk, pr time, pr km eller en kombinasjon?

-hva er i såfall prisen?

-Er kundane mer bevisst på å utnytte gjødsla nå når kunstgjødsel har blitt dyrere?

-Hvor lang sesong har dere?

-hvor mangen kubikk greier dere pr time?

-Er det noen som har erfaring med slangespredar?

Håper på mangen svar. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med utkøring av husdyrgjødsel og har noen spørsmål til andre i samme bransje:

-Hvilket utstyr kører dere med?

-Hvor mye kjører dere i året?(daa, kubikk, pr ansatt ol)

-tar dere betalt pr kubikk, pr time, pr km eller en kombinasjon?

-hva er i såfall prisen?

-Er kundane mer bevisst på å utnytte gjødsla nå når kunstgjødsel har blitt dyrere?

-Hvor lang sesong har dere?

-hvor mangen kubikk greier dere pr time?

-Er det noen som har erfaring med slangespredar?

Håper på mangen svar. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg køyrer med slange og stripespreder. Har 600 meter og greier 70-95 m3 pr time alt etter forholda. prisen blir ca 12-15 kr pr kubikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Jeg driver som gjødselentrepnør, har ei samson tgx 18m3 vackumvogn med 18m stripespreder, Star 16m3 pumpevogn med 6m harvnedfeller og DGI nedfekker 6,6m og 2stk Samson Sp 15 til slamkjøring, vi kjører på timespris på xxxx, vi kjører møkk hele året og er det hovedsakelig jeg basere meg på + noe grasshøstning og massekjøring. Hadde kanskje tenkt på en slangspreder hektet på traktoren, men det funker ikke på flate hedemark, dette systemet er lagd til fjellbygdene, ikke flatmark. Livet er hardt for en møkkentrepnør med mange konkurrenter.

Du holder til hen da Gjødsentrepnør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Svein: Jasså gitt, kjøpt deg inn i firmaet igjen nå eller? Eller har du virkelig slått på stortromma og handla inn 4 nye møkkvogner?

 

Og hva mener du med at slangespreder ikke funker på flatene? Kommer jo an på hvor jordene ligger i forhold til gården, da. Jeg jobber på en gård her på Østlandet med storfe hvor alle jordene ligger i umiddelbar nærhet til gården, og der går det bare i slangespreder. Kapasiteten er jo enorm, man kan kjøre sammenhengende uten stopp for påfylling. Krever ikke så altfor store investeringer heller...

 

Om man driver entreprenørkjøring blir jo saken helt annerledes, da er nok møkkvogn beste alternativ, men om forholdene ligger til rette for det på en gård, er det den desidert raskeste måten å få ut møkka på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slangespredning fungerer veldig bra uansett så lenge slangen er lang nok. Eg vil påstå at det er best uansett forhold. berre å ta utstyr med på ei tralla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

For en entreprenør (eller bonde) som skal spre møkka 5 km unna gården vil det ikke være mest effektivt med slangespreder. Om man ikke har altfor lang slange som man bretter ut langs riksvegen da:)

Men i mange tilfeller er det effektivt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1

Jada, DGI er bra det, er ettertraktet på grasset.

Er jo en dyr løsning, men det betaler seg fort med mye kjøring.

 

Det jeg vil si med slangspreder, er at det funker ikke når du har jorder spredt på mange kilometer unna og det krever mange traktorer. Slangspreder er kjempe effektivt og det funker når jordene ligger rundt gården, jeg mener at det kkoster mer enn det er vært.

 

Robert: Er medeier i et firma, på tre karer. vi har 4 møkkvogner, den TGX vogna er importert fra Sverige i April og SStar vogna og samson tørrgjødslsprederene hadde vi fra før, altså før jeg ble medeier i firmaet. Tørrgjødselspreden er kun til slamspredningen og det er kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: trur nok du kunne tjent penger på slangespredning. Med ein kapasitet på 110 kubikk i timen kan du nok ta ein timepris på 1500. Blir jo i praksis ikkje jordpakking, og mangen er villig til å betale for det. Men det er jo ikkje så toefft som ein stor 300 hestar med ei 20 m3 vogn....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein: tror ikke du vet heilt hva du snakker om når det gjelder slangepreding. Du sier det er en dyr investering, noe som ikke er tilfelle i forhold til tankvogn.Du kan enkelt pumpe 1000 meter gjennom slange. Det må da være ein del bønder som har jordene,eller i det minste ein del av dei innenfor 1 km? I dagens buskap står det \&quot\;fornying av eng koster lett 900 kroner pr dekar.Dersom du må fornye 200 dekar hvert 3,år i stedet for hvert 5,år, betyr det en merkostnad på 24000 kroner/år. Og som je sier så kan du kjøre \&quot\;mellom\&quot\; med tankvogn til bufferkonteiner og kjøre derfra ut på jordet. Og hva mener du med at slangespreder er lagd for fjellbygdene? Ta deg en tur til feks, nederland. Der har dei begynt å finne ut at jordpakking koster og kjører mye med slange, og nederland er jo ikke akkurat ei fjellbygd. Men for all del man kommer ikke ifra bruk av tankvogn, men slangespredning kunne tatt over mye av denne kjøringa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

På hjemmsiden til Agromiljø (Agromiljo.dk) finner man en slangespreder beregnet for de litt mer \&quot\;proffe\&quot\;, bruker bl.a 5\&quot\; slange så kapasiteten skulle være i orden.

Ulempen er imdlertid en litt stiv pris for komplett anlegg inkl. egen pumpevogn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er den stive prisen? Det er gjødselentrepenører som kjører vakumvogner til over 1 mill, så trenger du traktor til nesten det samme for å dra den. Tipper du kan skaffe deg helproff slangeanlegg til mellom 300 og 400 tusen, og vis du som Je sier kan kjøre for 1500 timen, og det vil alikevel ikke koste kunden mer en 13 kroner kubikken. Får du kunder her må det jo være lønsomt....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Den Stive prisen er ca. 2.260.000 dkr!!!

da med 16.5 nedfeller og div flowmålerutstyr.

Men kapasiteten er stor\; 250 m3 i timen.

Min traktorstørrelse er 125 hk.

Internettadressen er Agrometer.dk

(skrev feil sist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant siden nå ja. Men det er jo anlegg som pumper opp til 4 km, og består blandt annet av en selvgående doning med 24 arbeidsbredde. Som sagt så får du et anlegg fra norske agromiljø, med 4 tomms slange traktordrevet doda pumpe , slangetrommel og stripespreder for 300000 alt etter slangelengde osv. Da har du et anlegg med kapasitet på 100-150 kubikk i timen. Er ok kapasitet det også....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jens_1
Kunne og godt tenke meg å betalt for utkjøring på eng med slangespreder, noen her på Romerike som driver med slikt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest RobertO_1

For å lufte dette med slangespreding igjen:

Har dere noen formeninger om dette begynner å bli mer vanlig nå som det blir mer fokus på jordpakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...