Gå til innhold

Slamkjøring


Gjest

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 20 år fra vestfold som har stort pågangsmot og ståpåvilje, som har lyst til å starte opp med slamkjøring. Drømmen er også å spre blautgjødsel etterhvert.

 

Har drivd som selvstendig næringsdrivende i 1,5 år, der jeg har leid meg ut som sjåfør innen anlegg og landbruk. Interessen for landbrukskjøring har bare økt, spesiellt møkkjøring synes jeg er interessant. Så mine spm til erfarne gjødselentreprenører er:

- hvordan går jeg frem?

 

- jeg går utifra at jeg må skrive kontrakt med ett firma som distribuerer slam, hvilke?

-lønner det seg å handle brukt eller nytt?

-hvilket merke lønner det seg å handle og hvlken størrelse?(traktor: ant hk, tyngde etc. tallevogn: samson, joskin etc, størrelse osv)

 

Håper på svar! send gjerne mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Er en gutt på 20 år fra vestfold som har stort pågangsmot og ståpåvilje, som har lyst til å starte opp med slamkjøring. Drømmen er også å spre blautgjødsel etterhvert.

 

Har drivd som selvstendig næringsdrivende i 1,5 år, der jeg har leid meg ut som sjåfør innen anlegg og landbruk. Interessen for landbrukskjøring har bare økt, spesiellt møkkjøring synes jeg er interessant. Så mine spm til erfarne gjødselentreprenører er:

- hvordan går jeg frem?

 

- jeg går utifra at jeg må skrive kontrakt med ett firma som distribuerer slam, hvilke?

-lønner det seg å handle brukt eller nytt?

-hvilket merke lønner det seg å handle og hvlken størrelse?(traktor: ant hk, tyngde etc. tallevogn: samson, joskin etc, størrelse osv)

 

Håper på svar! send gjerne mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt for et slam for firmaet Hias som sprer slam over hele Hedemark nå i to år igjennom en stor entrepnør som kun utfører transporten av slamen. Dette funker fint for oss men problemet er skaffe nok spredning om høsten og jeg sprer også blautgjødsel om vår og sommer

 

Min anbefaling er få kontakt med noen som enten driver eller har drevet med denne type kjøring rundt om i området der du bor.

Grunnen til at jeg fikk kontrakten var at jeg kjørte for en entrepnør som hadde mye kjøring for Hias som skulle gi seg som maskinentrepnør. Derfor kom jeg i kontakt med Hias fikk kontrakten igjennom anbud.

 

Har to Samson Sp 15 Tallevogner disse funker utmerket til denne kjøringen.

Jeg har brukt en jd 7820 og 7710 foran vognen, du må traktorer på over 150 hk til dette bruket.

Vil anbefale vogner på 15 - 18 kubikk på spredningen jeg har bare erfaring med Samson som jeg er veldig fornøyd med.

 

Jeg tar 30 kr kubikken vi sprer og på en bra dag sprer vi 1500 kubikk på en dag hvis vi kjører for fullt.

 

Lykke til. Det er et marked for sånn kjøring vis du står på kravene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JD4EVER_1

Takker for fint svar.

 

Men kan man leve av å spre slam og bløtgjødsel, eller må man skaffe seg brøyting om vintern,og f.eks frakting av hogstmaskiner o.l ellers i året med maskinhenger? Er det forresten marked i frakting av maskiner med maskinhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke nok kjøring til å spre slam og blautgjødsel igjennom hele sesongen derfor vil jeg også sjekket markedet for Massetransport og Maskintransport. Jeg driver med Kantklipping for mesta på sommerhalvåret. Men vil absolutt anbefale deg å sjekke mange muligheter før du bestemmer deg, Jeg driver også et anleggsgartnerfirma sammen med en annen og dette er egentlig utrolig fleksibelt for da går traktorene både i Massetransport og slamkjøring igjennom sesongen.

 

Det finnes så mange muligheter vis du virkelig vil.

 

Men jeg ville sjekket ut marked for Anleggskjøring og Maskintransport før du bestemmer deg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Hallo! Prøver å få tak i slam som jeg vil spre på kornarealer til våren. Går det Ann å spre slam med ei gammeldags Hill vogn? Noen her som har erfaring i bruk og spredning av slam å dele? Etter det jeg har lest meg til må kalkholdig slam være gull for dårlig kornjord..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...