Gå til innhold

Pumpe vs. vakum


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal fornye gjødsellinja til våren, startet planlegginga nå.

Har skråpumpe og pumpevogn, men vurderer vakum og lasterobot (12M3)

Noen som har erfaring med en slik overgang? fylletid, grennse for tørstoffinnhold ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Skal fornye gjødsellinja til våren, startet planlegginga nå.

Har skråpumpe og pumpevogn, men vurderer vakum og lasterobot (12M3)

Noen som har erfaring med en slik overgang? fylletid, grennse for tørstoffinnhold ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg har ikke så stor erfaring med så stor vakumvogn.

 

Men har erfaring med mindre vakumvogn. Har gått bort fra det.

 

Vakumvogn på 12m3 er kjempetunge (pga mye tykkere gods i tank)

Gjødsla må røres godt om før den bli pumpet for å kvitte deg med alle gressdotter. Dette siden vakumvogna ikke har kuttemulighet som andre pumper har. Husk at alt skal ut gjennom en spreder etterpå.

 

Gjødselvogna er også mye dyrere.

 

Hvis du går å ser hvilke gjødselvogner de selger i Danmark finner du ut at 95% er vanlige gjødselvogner med en ukomplisiert sentrifugalpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuum vogner er tyngre ja. Du bør også ha røre muligheter utenom men det er bra og ha uansett. Når det gjelder fylle-tid så kommer det ann på mange ting som løftehøyde feks men vil regne det som ganske likt grovt sagt. Det med kutting er et godt poeng har du mye fiber i møkka fôrrester osv? I Europa er vakuumvogner så si enerådende, grunner til det komplett linje i vogn altså ikke noe traktorpumpe elektrisk pumpe eller noe sånt. møkka blir ofte lagret i laguner, ute-kommer. Et annet poeng er at gjødsla har ikke direkte kontakt med pumpa. Selvlastsende vogner. Trenger du robot? kan du klare deg med et hurtiglaste system?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjører med vanlig 12m3 vogn og med 16m3 vakumvogn, er enig i att vakumvognene er tyngre men att det er noe som helst forskjell med tanke på kutting kan jeg ikke forstå. Men vær obs på vekta om du har mye bratte jorder, vakumvogn med lasterobot er høybygd og den ekstra vekta kan vær vanskelig å få med seg oppover hvis det ikke er etablert eng. Er stor fornøyd med vakumvogna fylletida kan jeg ikke sammenlikne en gang, men nå har jeg 10\&quot\; lasterobot også da. Tar kun fram 12m3 vogna om det er ekstremt bløtt, eller jeg trenger ekstra kapasitet.

En annen fordel med vakumvogn er om du har flere kummer, du slipper å rigge opp traktor og pumpe nå du skal flytte gjødsla og du slipper å ha en traktor og pumpe å flytte på når du senere kjører ut gjødsla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...