Gå til innhold

Stripespreder / Nedfeller


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noe forskjell på resultatet av stripespreder med bare slanger, og en med slepesko? Slepeskoen blir vel bare dradd oppå jorda?

 

Har sett litt på Bomech som Sigve Dahlen selger, og Fliegl som moi selger, men er veldig i tvil om det har noe for seg med slepesko.

 

Er mye billigere med en brukt dansk slangebom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Er det egentlig noe forskjell på resultatet av stripespreder med bare slanger, og en med slepesko? Slepeskoen blir vel bare dradd oppå jorda?

 

Har sett litt på Bomech som Sigve Dahlen selger, og Fliegl som moi selger, men er veldig i tvil om det har noe for seg med slepesko.

 

Er mye billigere med en brukt dansk slangebom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Grasguru Ragnvald Gramstad hadde noen interessante betraktninger om moderne gjødselutstyr i forbindelse med gjødseldemoen på Jæren i vår. Husker i farta ikke om det var i BG eller *host* Norsk Landbruk uttalelsene stod, men poenget var i alle fall at med nedfelling så gikk det litt opp i opp med økt nitrogenutnyttelse og skaden nedfelleren gjorde på planterøttene.

 

Så jeg tror du er inne på noe med tanke på slangebom, det er billigere, og VELDIG mye mindre slitasje på utstyr som ikke har metall i jorda.

 

Det var vel også slangebommen Gramstad gikk for, i kombinasjon med slepeslanger. Det er jeg forsåvidt helt enig i, men for de aller fleste er vel tankvogna et nødvendig onde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Forsøk viser at i snitt er det en forbedring kontra ren slangebom. Uten at jeg har de tallene i hode, men det er mange faktorer her. Poenget med kniven er at den åpner jorda litt slik at det tynne trekker letter ned. Gjødsla blir også lagt helt ned på bakken og unngår søl på graset som er positiv. Man kan også kjøre når graset er lengre og mer vær uavhenging. I tillegg til bomech fra sigve dalen og fliegl fra moi har landbruk og maskin en type fra joskin og reime har en fra slootsmid. Pris forskjellen mener jeg ligger på ca 30%
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det stemmer at ved svært gunstige forhold, eks ikke vind lett regn osv kan du ha svært lavt tap med vanlig fanespreder. Men da er du avhengig av å vente på de forholdene. Med slangebom kan du kjøre i mer forhold uten at det øker tapet og med knivnedfeller kan du kjøre i enda mer ugunstige forhold en det igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkebonde_1

Jeg bruker superspreder nå. Men det må vel være mye bedre å legge gjødsla på jorda enn å spraye gjødsla på hver eneste gresstrå? Da unngår en også faren for sviskader.

 

Sånn som det har vert på Jæren nå (og de 5 siste somrene) så har det blåst fra frisk bris til sterk kuling nesten døgnet rundt, i tillegg til sol i en uke etter slått, og det ser ut til å fortsette. Det hadde jo vert kjekt å bare roe ned og vente til været var noe gunstigere. Men da er graset blitt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

enig med rune i utgangspunktet: en vogelsang gir under gode forhold ikke et dårligere resultat, er mye billigere, mye mindre slitasjeutsatt og også lettvintere å bruke enn nedlegger/slangebom. og spredebredden på nedfellerne måler seg ikke med en bredspreder medmindre du har minst tolv meters bom.

 

men så har man melkebondes poeng\; de optimale forholdene kommer liksom aldri når man trenger dem, og det er ikke lenge etter slått før det blir helt uaktuelt å breispre og søle drit over graset.

 

men jeg lurer også litt på hvor meningsfylt slange og nedlegger er under virkelig røtne forhold, med solsteik og null nedbør, vil det ikke da i alle tilfelle danne seg pølser med møkk der man har kjørt, og vil ikke de nesten ha større potensiale for å gi urenheter og sporer i grasert ved innhøsting enn et meget tynt og utvannet breispredd lag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Klart at jo tynnere møkka er jo bedre renner den unna. I tilfeller man kjører med vanlig fanespredning og skikkelig tjukk møkk kontra slangebom vet jeg ikke hva som er værst. Man har like stor nytte av å tynne møkka ved kjøring med slangebom som med fane. Fordelen med slange bom eller knivnedfeller er at man legger gjødsla på bakken eller litt over. Når det gjelder arbeidsbredde hvis man eks sprer 12m med vanlig fanespreder og bytter til en bom som sprer 6m så kommer du dobbelt så langt per lass for å legge like mye per dekar men du kan kjøre dobbelt så fort, Forutsetter at pumpa gir like mye. Praktisk eks hvis pumpa på vogna gir 2000l per min tømmer du en 8000l vogn på 4min hvis du skal legge 4m3 per mål når du over 2mål Ved fanespreder 12m så må du kjøre 166m 12*166=2000m2 For å kjøre 166m på 4min må du kjøre i 2,49km/t (41,5m per min *60)

Kjører du med ei 6m bom må du kjøre i 5km/t i 333m. Klart at det ønskelig å kjøre minst mulig på jorde så man har lyst på størst mulig arbeidsbredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det ikke en fordel å rekke fra den ene enden av jordet til den andre pr lass? Da slipper du og dra med deg fult lass midt ut på stykket for og fortsette der du sluttet!

Jeg har en 8.8 meter bomec nedlegger og en 16 meter harsø slangebom, slangebommen er nok billigere i drift men har kjør 3 sesonger med Bomec\'\'\'\'en nå ca 2400 da i sesongen med samme slepesko men nå er di riktig nok ganske klar for utskifting men de har vart over all forventning.

Men en av di aller største fordelene med slangebom eller nedlegger er att du slipper og tenke på vindretning, nå kan vi begynne med fult lass på det tørreste av jorda eller der hvor vi måtte ønske i motsetning til før når vi måtte kjøre som vinden ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjører også med Bomech 8.8m på doffx15 utrulig kjekk gjødselmaskin. Det som og er en stor fordel for oss som

desverre ikkje har alt jorda rundt fjoset er detaljen med å

brette opp nedfellerne etter tømming av vogna slik at en

ikkje søler gjødsel hele veien tilbake til lageret som slange

bommen gjør. Har i to år brukt utstyret og kørt ut mange

tusen km2 uten at kniven er særlig slitt.Tar 4 slåtter hvert

år og reduserer gjødningsmengden hvert år uten at det går

utover avling og kvaliteten på graset.Etter at drifta har ekspandert

så hadde me ikkje mulighet til å få ut gjødsla under dei beste vært

ilhøva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Til Solabonde.

Går m planer om kjøp a Moi vogn m DGI. Hører at ikke alle er like fornøyd. Vi har 12 m slange bom på ei 12 m3 vogn i dag og vurderer å få noe som får møkka litt ned. Vi sprer bare på gras.

Ser du kjører m ei Moi vogn og en Bomech. Legger den møkka bare oppå eller og hvem er forhandler av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til qans

 

Bomech nedfelleren skjærer nedi svoren med varierende

dybde alt etter kor tørt/hardt det er i jorda mest vanlig er

mellom 1-3 cm. Er veldig godt fornøyd med utstyret og

resultatet.

Ser du vurderer DGI, eg er veldig skeptisk.Prøvde dgi først

(demo) men endte opp med Bomech

DGI trenger større pumpe på vogna +15000.-

Krever mye mer effekt mer drivstoff

Smal arbeidsbredde kun 6.6m

Veldig tungt bak på vogna slår opp i kroken når vogna er tom

kulekobling er heilt nødvendig.

For mye leamikk/ sårbart over tid er redd mye vedlikehold over tid.

Mye dyrere omtrent dobbel pris i forhold til Bomech.

 

I prinsippett og når alt går godt er det nok kanskje det beste som er

å oppdrive men ulempene er så store at eg ikkje ville gått for DGI.

Det er Sigve Dhalen på bryne som selger Bomech

 

Vil råde deg til å velge Bomech velger du Moi vogn av glassfiber har

du ei kjempevogn pass på å få 5\&quot\; rør på den ,standard på x11 og x15

for da tømmer du vogna fortere.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...