Gå til innhold

nybegynner spørsmål gps


Gjest

Anbefalte innlegg

Har noen som ang gps, når vil man ca si at det lønner seg? Tenker i forhold til kunstgjødsling, sprøyting og såing i hovedsak. Utvider med mer daa nå og kommer opp i over 40 tonn gjødsel meste år, såing av i snitt 100-200 daa og sprøyting av 50-200 daa. Er usikker på hvor mye svinner og ekstra over lapping man skal beregne at man gjør. Tar meg dog ikke så sjelden i å måtte ta en ekstra runde med kunstgjødsla for å få ut det siste som er tiltenkt der jeg er. Og et par spm som jeg sikkert hadde funnet hadde jeg søkt. Pris enkleste type gps? Er dette totalt ? Kan man flytte mellom traktorer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det blir nok ingen lønnsomhet å kjøpe GPS, men hva slags utstyr på traktoren tjener man egentlig igjen? Tjener man igjen elektriske tipputtak, klimaanlegg og trinnløs transmisjon? Har selv brukt Trimble 250(kan utstyres med enkel autostyring), dette koster 15 lapper, gir 15-20cm nøyaktighet (oppnås med gratis korreksjonsignaler) og kan flyttes mellom maskiner, så den blir jo med på neste traktor også om du skal bytte, det blir verre med alt mulig annet kostbart utstyr. Det krever nok litt trening i starten og vær våronn når man starter. Og dette kan jo egentlig brukes til alt, så en får trøste seg med at kostnaden pr. kjørte timer ikke blir mye høyere med GPS enn uten.

 

Det er dessverre ikke noen fjernbryter for å starte/stoppe markeringen av arealet som bearbeides, men det tror jeg finnes som ekstrautstyr, det har jeg savnet. Må dessuten si meg litt uenig med Rune om å kjøpe en skjerm med ISObus, da dette ikke fungerer skikkelig, ISObus kan beskrives som et språk, men med veldig mange språk slik at mange systemer ikke oppnår skikkelig kommunikasjon. Da har jeg mer tro på opplegget som f.eks. Amazone og Claas kjører på, der alle redskapene deres bruker samme betjeningsorgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Så var det sånn da, at man skal lese korrektur FØR man poster.

Det skulle stå at ISObus er et språk, med mange dialekter, man risikerer at en fra Fosen møter på en som snakker flytende Setesdals-dialekt, det sier selv at det blir bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Etter det jeg har forstått så virket ISObus fint da ble lansert, men så har alle produsentene har gått ulike veier med tiden slik at det ikke virker skikkelig nå til dags. Vil tro at det er mer enn software som skal til, da hadde vel ikke dette &quot\;problemet&quot\; eksistert lenger. For å sammenligne litt, så ser man jo på mange maskiner med komponenter fra forskjellige produsenter at man har en &quot\;tolk&quot\; mellom ulike styreenheter tilsluttet can-bus kretsen. Når man ikke får til direkte komunikasjon på en og samme maskin ifra fabrikk, så kan jeg skjønne at også ISObus kan være vanskelig å få til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...