Gå til innhold

Ny åkersprøyte


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny sprøyte i vinter: Vurderer ei 15 m sprøyte med GPS -avstenging av bommene. Har John Deere med Autotrac, hvordan "snakker" den med Hardi , Amazone og Kverneland sine systemer. Vil gjerne høre forskjellige erfaringer med disse sprøytetypene, er det enkelt å starte opp, bruke og oppdatere fra år til år. Er dere fornøyd med bombevegelser i humpete åkre, har en del leiekjøring hvor det rister ganske godt. Er det noe spesielt ekstrautstyr jeg bør vurdere å ta med ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skar du bruke mye penger på ei ny og moderne sprøyte med Gps styring ville je nok ha valgt litt større bom i allefall. Itte no klunder med 21 m feks. Bare uvant første 10 timene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredden er det vel areal og arrondering som avgjør. Vi vurderte 21 meter, men da vi gikk igjennom det vi skulle sprøyte (ca 2500 da x 3 ganger pr år) konkluderte vi med at det ville bli et utall sammenfoldinger og dessuten problemer med å holde stabil høyde med stedvis kuppert terreng. Endte opp med 1200 l / 15 meter. I kombinasjon med 600 liter i fronten ble det akseptabelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: hvor mye skal du sprøyte? Hva slags skifter, størrelser og terreng? Hva skal det passe ut med? 3 meter såmaskin? Legger du kjørespor? Har du sprøytehjul eller skal du kjøre med vanlige hjul? Sektionavstegning er flott!

 

Har du vurdert trailersprøyte? Vi gikk over i år og her blir det aldri trepunkt igjen! Helt overlegent! 21 meter er en fornuftig bredde i Norge med tanke på sentrale kornområder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprøyter 500 da egne arealer ca 500 da leiesprøyting. Det sprøytes i korn og oljevekster i Ytre Østfold med skifter ifra 10 til 150 da.Det meste er flatt men enkelte skifter har noen drog og skrått ut mot bekker.Jeg har 3m såmaskin og legger sprøytespor, men det leiesprøyta er sådd med 2,5 og 3 m uten spor.Bruker sprøytehjul etter at jeg er ferdig med ugrassprøytinga .Vurderer slik at det ikke blir mye overskudd av leiekjøringa hvis jeg kjøper trailer når det ikke er snakk om mer enn 1000 da. Det er leiekjøringa jeg bruker Autotrac og tar 22 - 24 kr/da.

Bruker Hardi med VHZ bom men synes den er vel følsom for ujavnheter, mye av det leiekjørte harves og såes gjerne på tvers av harve- og pløyeretning. Hvordan er erfaringene med amazone og Kverneland. Er det lett å bruke seksjonsavstenginga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du Amazone og tar med gps får du automatisk avstenging av seksjoner der kan du og få en bom hvor du kan velge om du vil kjøre 15 eller 21 m bredde og bommene på den følger terrenget fint når du har nivå følere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å sprøyte,ca15 meter er vel det enkleste å selge igjen? jeg har det nå men vurderer bredere,har fått tilbud på ei med 24 m ei som står,men det går ikke med 3 meter såmaskin på vendteigen å jeg har blitt glad i sprøytespor så jeg vet ikke, gidder ikke å drive med halv såing men kan man på amazone folde inn feks ytterste leddet mot ytterkanten å da håpe det passer?

hva er priser på gps switch systemer? funker det?

ellers er 21 meter kansje det jeg kunne tenke meg å prøve å-hvordan virker den amazone bommen med 21 å 15 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazone sin bom på 15/21 meter virker veldig fin, men den hadde blitt en større hit hvis den var 15/20. Slik kunne den enkelt tilpasses sprøytespor fra både 3 og 4-meters såmaskin. Hadde den eksistert hadde jeg ikke vært i tvil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...