Gå til innhold

moi gb8, marktrykk vs moi glassfiber 11/13 m3


Gjest

Anbefalte innlegg

Har idag ei moi guffen GB 8. Har 500/50-22,5 dekk i boggi på denne og er meget fornøyd, trykker ikke veldig mere enn traktoren på jorda med fullt lass, går iallefall greit nok selv om man må kjøre enkelte ganger det ikke er opitmale forhold med tanke på hvor vått det er.

 

Er ute etter ny og litt større vogn, kjører per dato ut ca 2500 kubikk, men skal bygge ut litt så regner med det kommer til å øke litt i løpet av et år eller to, 3500-4000 kubikk feks. Har moderate kjlreavstander på rundt 2 km på det som ligger lengst unna.

 

Har sett litt på moi sine vogner av glassfiber og liker tanken på ei slik. Spørsmålet er om noen har erfaring med hvordan marktrykk blir på ei 11 eller 13 kubikksvogn VS den vogna jeg kjører idag. Tror ikke marktrykket bør økes, men tenkte å gå opp til 600 bredde på dekkene og fortsatt ha boggi. Er forholdsvis kostbare vogner men er meget fornøyd med den vi har idag, samt at man sparer vell noen kg på glassfiber VS stål. Er jo også en versjon med 9 m3 men tror jeg må opp til minst 11 for å få en merkbar kapasitetsøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vi har ei X11 med 700 26,5&quot\; hjul, flyter mye bedre enn traktorn med 650/540.

Kjøp med 700 hjul, 600 er forlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Enig, 600 hjul er for lite.

Har Moi CX12 med 700 R26,5 ,må ikke være mindre.

Fikk forresten en liten hjertestans når jeg hørte pris på ny X11 ifjor..

Forhandler hadde ikke konkret svar på vekt, men han mente vekten var tilnærmet lik på Moi GB 12 stålvogn og X 11 glassfiber. Merkelige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har ei doff x9jet m 600*22,5 boggi og sjølvsug. Denne veg 3040 kg på vekt. Oppgitte vekter i brosjyre er bare tull. Denne vogna flyter godt med 0,8 bar i dekka, men skal du kjøre 50 etter veg kan du med fordel ha større hjul. X11 er jo noko tyngre og. Kjempegod vogn. Kort og smidig. Blir veldig brei m 700 hjul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Fikk opplyst fra en Moi-kontruktør at når det gjaldt de større glassfibervognene så var vekta ikke mye lavere enn tilsvarende stålvogner. Grunnen kom av at tank og ramme måtte forsterkes langt mer kontra de små plastvognene.

 

Men ei stålvogn kan vare i mange år med godt vedlikehold og rengjøring både innvendig og utvendig.

Men galvanisering er nok en fordel.

 

har selv ei galv Reime 9500 med nedfeller, med 500/60x22.5 boggi. Angrer på at jeg ikke fikk større hjul- ihverfall 700.

Radialdekk gir også større bæreflate og kan kjøres med lavere lufttrykk.

 

Se på Trelleborg sine- ser ut til at de har bedre evne til rensing av jord enn hva Michelin og Nokian har på sine Radialdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1
Ville vurdert med sving på bakre boggi. Har selv ei joskin 12000 med 700/26,5 hjul, om jeg låser svingen, blir det mye riving i torva.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...