Gå til innhold

cobra pumpe


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

funka som berre det..god kapasitet..vi har 4&quot\; størrelse..

brukar den til å flytte gjødsel mellom to kummer som står vegg i veg..

har og lagt opp forlengingsslangar på gyllevogna for og hjelpe kompressoren med opp fylling av vogna. spesiellt når en kjem over to meter løftehøgde ned i kummen er dette bra.

vi brukte den før til og mate pumpa under slange spredning, hadde aldri noke problem med det, men om der ryk en slange så e traktoren tom for hydraulikkolje på ett blunk.. Du må ha fri retur på traktoren..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

takk for svar :)

 

veit du noko om kor stor høgd den klare å løfte gjødsela?

gjødsel vogna blir stående på samme nivå som toppen på kummen, so blir fort 6-7 meter høgde forskjell på botn av kjeller og toppen av vogna.. tror dere d skal gå? er for d meste okse gjødsel, som blir rørt av ein fastmontert mixer i veggen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1
Var med litt på en grøftespyler i fjordsommer hvor det var montert ei slik pumpe. Brukte den til å tømme en kom med, for etterpå å bruke komspade og få ut det tjukke. Plutselig var kommen helt tom!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har rørt opp saumøkka de siste årene og pumpa disse opp i vogn med ei Cobra 90, og det fungerer veldig greit. Kapasiteten blir dårligere dess tykkere massen blir og dess høyere den må løfte (åpenbart) men den pumper så lenge skiten er løs nok til å renne inn i pumpa. Hvis den er for tyktflytende til det, vil pumpa surre og gå og røre i den massen som ligger rundt åpningen. Jeg var skeptisk til om vogna var i stand til å spre så tykk gjødsel som pumpa klarte å pumpe... Bruker ikke mange minuttene på å fylle ei 6kbm vogn, løfter da møkka ca 3 meter fra kjellerbunn og til toppen av slangen. I mine øyne et helt genialt verktøy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

kjøpte den største cobra pumpa for snart halvanna år si

fjorsesongen var første gangen eg brukte ho

pumpa ca 600 kubikk mellom to kummer

funka bra heilt til jd en laga ein vanvittig ulyd da var han tom for olje

og ein oljeslange ved pumpa lakk

fiksa det og pumpa videre med den nyaste traktoren min

par timar seinare sjedde det samme bare denne gangen var pakningane sprengde i oljemotoren på kobrapumpa og traktoren tørr for olje

den dagen brukte eg opp eit heilt fat med olje

par veker seinare havarerte gearkassa i traktoren pga den var kjørt tørr for olje en gang

nå heng cobrapumpa i taket på maskinhuset som eit vondt minne og neste gang eg tar ho ner er det for å setta fyr på skjiten.....

 

genialt prinsipp men eg hatar cobra pumper.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dessuten er pumpa &quot\;allergisk&quot\; mot rundballenett.Tetningsringen mellom pumpa og oljemotoren tåler IKKE runballenett, og en vil da lett få oljelekkasje. så følg godt med. Har selv tømt bakenden på traktoren, men den berget heldigvis. Men til mindre arbeider hvor en passer på er det ei super pumpe. Men den tetningsringen kan jeg vel skifte i blinde etterhvert, dessverre......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Til litt tjukk gjødsel fungerer cobra-pumpe dårlig. Jeg pumper mellom samlekum i fjøs om utvendig lager. Ca 20 meter slange. Det er kun det tynne som det går an å pumpe. Jeg må i tillegg tilsette mye vatn. Selv da så blir 70% liggende igjen. Mellomlageret mitt er 2 meter dupt. Ved å pumpe ut det som går, fylle på med vatn, pumpe ut på nytt osv så klkarer jeg å senke nivået med 1 meter.

Problemene som andre skriver om med oljelekkasjer er også veldig reelle. Kostnad på olje lekkasjer hos meg: ca 1500-2000 kr pr måned.

Har nå kjøpt stasjoner pumpe. Mitt råd: Hold deg langt unna cobra-pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...