Gå til innhold

Kornkarmer Foss-Eik


Gjest

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en nokså ny 12 tonns dumperhenger type Foss-Eik. Forslag til beste/lureste/rimeligste måte å lage kornkarmer på ønskes. Ser for meg litt små tetthetsutfordringer med skrålemmen framme...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har samme problemstilling til 16 tonns foss-eik.

Vurderer alukarmer, slike som lastebilene har, men innfestningene blir sårbare når den brukes til massetransport. Har også sett utfordringen med å få det tett i fronten.

 

Har også tenkt på å bolte fast en container i dumperkassen, det skulle være en enkel sak, men så var det å finne en container som er smal nok til å passe i kassen da..

 

Vet du om en leverandør på rullepressenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hadde egenprodusert rullepresenning på Orkel T 51. Kjøpte en tung presenning på Biltema til ca 5-6-7 hundre kr. på 3,8 x 5,0 hvis jeg husker riktig. Klippet den i to like på 2,5 x 3,8 og boltet den klippete delen fast i siden av topp karmen med et flattjern utenfor. To jern som laget en vugge på siden av dette jernet eller rett opp for å hindre at rullen detter ned på bakken. I enden med de originale maljene tok jeg to tre lekter, en over og en under presenningen, holdt fast med tvinger og skrudde sammen med tre skruer. Lektene var innforbi maljene som jeg satte strikk i, og den nederste lekten var ikke lenger en hengeren sånn at strikkene kan stramme hjørnene fast rundt hjørnene på hengeren. Den øverste lekten hadde jeg lenger framme og bak sånn at den kunne rulle på fram og bakkarmen og fungere som håndtak. Hadde en spiss møne an rør midt på hengeren, det beste ville nok vært to bøyler å rulle på, helst buet. Tror jeg ville gjort noe lignende om igjen, kanskje sagt leksene skrå på kantene så de til sammen ble nesten runde. Prøvde først med et alu rør, men det var verre å få presenningen til å henge fast med bolter og skiver eller flattjern uten å rive hull i presenningen.

 

Hold tråden her varm angående karm patent til Foss-Eik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Har nå en løsning klar på tegnebrettet.

Jeg sveiser en selvstendig karmramme som hviler på gulvet i dumperkassen, og støttes av selve kassen. 2, evnt. 2,5m høyde i 3 eller 4 mm stål. Innvendig avstiving. Boltes i front.

Bruker den orginale strølemmen.

Lager heisefeste, hele greia skal kunne heises på/av med pressenning og alt på få minutter.

Skal være ferdig om ca en måned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hørtes ikke helt dumt ut det. Tenker du å lage med bunn i denne kassen for å holde den vanntett? Eller vil du bare parkere den under tak når det regner? Kan jo for så vidt også bare ha noen skjørt som hindrer vann i å komme inn på sidene og på den skrå framlemmen.

 

Umiddelbart tenker jeg at strølemmen kan være litt upraktisk å bruke, vi har den nye typen med lemmen hengslende nede i sidekarmene. Den kassen du vil lage vil jo ikke komme helt bak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har ikke tenkt å lage bunn i den nye kassen, rett og slett fordi hele lasset vil da belaste boltene i innfestingen under tipping. Uten bunn er det bare selve rammen som må holdes.

 

For å få den vanntett har jeg tenkt å bruke utgåtte transportbelter, (Fra sandtak, 80cm bredt) over orginalkarm. Men har et lite håp om at den kanskje blir tett uten gummiremsene også.

 

Bakre stålvegg avsluttes 10-15cm over strølem, her fester jeg samme type belte på innsiden i stålveggen, slik at den presses mot bakveggen og tetter ved fylling.

Tror det kan bli vanskelig å få til en ny baklem i full høyde som holder tett. Hehe, jeg er jo tross alt på amatørnivå her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har kanskje tenkt over det, hengslingen til baklemmen som går oppover og stjeler litt plass i bredden inne i kassen? Ser for meg noe tetthetsproblemer her. Tenker kanskje at en egen hengslet baklem som hengsler i senter av bakveggen på kassen din, og som holdes inne av den hydrauliske baklemmen. Den trenger jo ikke å være høyere enn de originale karmene. Likte veldig godt Agromet sin patent med topphengslet baklem som stopper 5-10 cm over bunnen og holdes inne med klips på midten, og smekklemmen i bunnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Sørlandsbonde: Nå skal de aller fleste problemene være løst, håper å ha kassen ferdig i løpet av helgen.

Kan sende bilder på mail når den er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...