Gå til innhold

Ensileringsmiddel i lessevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe meg lessevogn, og av derfor har eg sett endel på youtube, der bortimot alle høster uten ensileringsmiddel. Er ikkje det vanlig i europa, og korleis vil graset bli om eg legg det i gropsilo som eg har, uten syre? Har nåken prøvt det og sjekka forverdien? Har melkeproduksjon..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ingen erfaring med grop/ plansilo uten ensileringsmiddel?alle som har lessevogn her, har de montert syreutstyr, og korleis har d montert d for å spare utstyret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

I Europa har de en annen sammensetning av enga, og de forer oftere med fullfor.

Du skal bruke ensileringsmiddel, for det vil du tjene på, og bruker du biologisk middel er ikke det noe problem for vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ka type biologisk ensileringsmiddel er å anbefale, å hvor kan en få kjøpt det? Har kun erfaring med grasaat. Er det like effektivt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,jeg kjører med pøttinger euroboss 33m3 og bruker ensil 1. Ved bra forhold bruker jeg ca 12 l pr lass tilsatt med serigstad dp2005 pumpe foran pickup. Pleier å ha god gjæringskvalitet på siloforet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Korleis har du montert syreutstyret då? Euroboss er den vogna eg har tenkt meg, men mange seier at å tilsette syra forran pickupen ikkje er veldig gunstig,då alt passerar gjennom maskina, i forhold til å tilsette dar graset kjem inn i vogna..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 200l fat i fronten av traktoren med slange bakover til spredebom under drag, forann pickup.Dette er 6. sesongen med denne vogna. Har ikke engang skiftet en eneste tinde i pickup på disse årene. Hadde litt trøbbel med syrepumper første sesongen trolig skyldtes dette fabrikasjonsfeil,før jeg fikk ei som senere har fungert hele tiden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Får du kjøpt syre på 200l fat, eller må du tappe om frå palle? So du meiner syra ikkje har nokon negativ virkning på utstyret på den måten?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være mindre korosjon på vogner som er kjørt uten syreholdige midler, men jeg er ikke i tvil om at silokvaliteten er sikrest med slike middler. Jeg hadde forresten en Orkel splitt 20 som min far kjøpte i -95. Denne brukte vi i 12 sesonger med Grasaat/Ensil 1 og ny eier bruker den fortsatt så vidt jeg vet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har to 200 liters fat stående foran på laster. Har kommet fram til den konklusjon at det er lettere å fylle på fatene fra 1000 liters kontainer, enn å bytte fat. TROR syra er litt billigere på kontainer enn fat også. Jeg har tilsatt på strengen foran pickup noen år, men, jeg ser at det er hardt for vogna. vurderer å henge syrebommen foran på trakketraktor. Tror kanskje det kan fungere, ihvertfall hvis gresset ikke er for tørt. Ser for meg at syra da siger gjennom hele massen. Noen som har prøvd??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...