Gå til innhold

dårlig spiring


Gjest

Anbefalte innlegg

Har problemer med å få fin jevn spiring etter såing med grasfrøapparat. Dette er spesiellt synlig ved raigrassåing, noe som gir en dårlig 1. slått i forhold til naboen som sår det samme rett ved siden. På 2. slått virker det som om graslesten har bedret seg. Vi bruker stort sett likt utstyr og frømengde så det eneste jeg kan forklare det med er at han har en bedre trommel med større diameter. jeg mistenker at min trommel begraver endel av frøene vel djupt. I kjøresporene etter så-traktoren spirer det bra. Noen ideer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med å få fin jevn spiring etter såing med grasfrøapparat. Dette er spesiellt synlig ved raigrassåing, noe som gir en dårlig 1. slått i forhold til naboen som sår det samme rett ved siden. På 2. slått virker det som om graslesten har bedret seg. Vi bruker stort sett likt utstyr og frømengde så det eneste jeg kan forklare det med er at han har en bedre trommel med større diameter. jeg mistenker at min trommel begraver endel av frøene vel djupt. I kjøresporene etter så-traktoren spirer det bra. Noen ideer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en cambridge trommel jeg har,3 delt, ganske tung type. Mulig det kan være dårlig pakking, det blir dårligst resultat på lett jord. Da tar trommelen med seg jord foran den midterste trommla slik at jeg må holde den litt oppe med 3 punkten. Bedre resultat der det er mye stein. Jeg har også prøvd å trommle først men syns det er bedre for vanlig frøblanding. Raigrasfrøa får for dårlig jordkontakt og det blir sein spiring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke regulering på dybden, froa slippes ut fra 20cm og så er det ei fingerharv bak. Vanlig grasfrøapparat. Noen her som har andre såmaskiner som fungerer bra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såing med grasfrøapparat til raigrasfrø er ubrukelig, det må lenger ned.

Timotei engsingel og kløver sås bra med grasfrøapparat.

Me legger igjen ca 150mål med raigras spire 100 på følgende måte.

Venter til jorda er passe tørr kjører med crosskill et par ganger evnt ei lett horving imellom. Tromler sår med en gammel stokland skålemaskin.

Har prøvd nyere og men ser at gjenlegget blir fortere tett og fint grunnet

kun 8cm avstand på skålene. Tromling og steinhenting for hånd til slutt.

Har noen ganger korn eller heilsæd som dekkvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...