Guest Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Er det noen som kan gi en generell orientering om vendeploger, kropper og hoder og alt. Snakkes mye om 120 hode og 160 hode og 14 kropp og 16 kropp osv osv, men jeg sliter litt med å plassere ting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike_Sierra_1 Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Er det noen som kan gi en generell orientering om vendeploger, kropper og hoder og alt. Snakkes mye om 120 hode og 160 hode og 14 kropp og 16 kropp osv osv, men jeg sliter litt med å plassere ting... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Vendehode er det som står fremst på plogen å vender den rundt slik at du kan pløye begge veier. 120 og 160 er en betengnelse som Kverneland bruker på størrelsen på vendehodet. 120 hodet brukes vel opp til 3-skjær, mens 160 hodet brukes på 4-skjær. 120 hodet har stående sylinder mens, 160 hodet har liggende, hvis jeg ikke husker helt feil. 14 og 16 kropp har jeg ikke hørt om. 14, 16, 18 osv. angir fårebredda på plogen i tommer, dvs hvor mye hvert skjær drar med seg. Kverneland tok patent på en plog som heter Variomat først på 80-tallet. Dvs. mekanisk eller hydraulisk trinnløs justering av fårebredda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mike_Sierra_1 Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Kropp 8 var det jeg hadde hørt om. Fårbredde, så en 3 skærs 14 pløyer smalere enn en 16, har kansje et annet effektbehov også da? Og noen har variabel bredde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tracker_1 Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Kverneland sin Variomat er trinnløs justerbar mellom 12\"\; og 20\"\;. Kropp nr.8 er vel den som er mest populær, da den gir god pløgsle under de fleste forhold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.