Gå til innhold

Alternativ jordbearbeiding av myrjord


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er interressert i å høre om noen her har erfaring med redusert jordarbeiding av myrjord ved kornproduksjon.

 

Poenget er at denne myra mi, ca 40 mål, er helt håpløs å pløye, høst som vår. Jorda er så løs at plogen skyver hele fåra 16" til siden i stedet for å vende den slik at halm og evt torv kommer under. Dette fører igjen til mye ugras og ikke minst ergrelse over at det ser helt jævlig ut etter plogen, og det går jo på æra løs..

 

Jeg har lyst til å prøve en overkjøring med "carrier-type" skålharv på høsten for å få blanda inn halmen med jorda, for så å evt pløye/harve alt utpå vårparten før såing.

 

Det hadde derfor vært interressant å høre om noen brukere her har erfaring med dette, eller evt har andre tips til hva jeg kan prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jordarbeidinga mi består av 1-2 ganger med 40 skålers skålharv i stubben på våren, 1-2 ganger med fjørharva, så sår jeg med løfte kombi og til slutt tromles jorda.

Har ikke brukt plog på 4 år nå og synes dette går veldig bra. Sprøyter alt hver høst med glysofat og har ikke noe ugrass problem.

Har ikke noe myrjord nå men hadde det for noen år siden og der fungerer skålharva veldig bra fordi jorda er så løs.

Mener jeg sparer veldig mye tid på det å ikke pløye skålharva har en kapasitet på ca 35-40 mål i timen.

Har også veldig trua på carrier. Antagelig holder 1-2 kjøring med den på våren før såing. Men traktoren bør nok ha min 110 hk med de minste carrierne fordi en skal ha ganske bra fart for at jobben skal bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kveke, tistil og dylle er problemet med redusert jordbearbeiding. Tistil og dylle tas ved litt sen ugras sprøyting med MCPA og Express. Kveka tas med Roundup på høsten eller våren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1
Ett spørsmål til Karl Daniel:Du skriver att du bruker Gratil og Roundup.Kan man blande disse i tanken eller sprøyter du i to omganger? Jeg spør fordi vi har tenkt og få sprøytet samme mix selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...