Gå til innhold

pikkupvogn


Gjest

Anbefalte innlegg

er på leting etter ny pikkupvogn, har plansilo og flat jord. hva med kutting, deletillgang mm kverneland, krone, pøttinger, klaas.???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Skal du ha ny eller brukt vogn? Anbefaler Strautmann på det sterkeste!!!

Fetteren min har kjøpt presse og skal kanskje selge vogna si, Strautmann 185 E 1997 mod. God kutting, 37 kniver, fjæring på boggi, ingen låser som kan henge eller bøye seg på bakluke, kun dobbeltvirkende sylindere - en &quot\;evigvarende&quot\; vogn med rett stell smøring ++. Eneste som er skiftet siden 2002: 4 dekk, noen hydr. slanger, og clutchlamellene på pick-upen. Denn vogna har jeg &quot\;prøvd så godt jeg kan å ødelegge&quot\;, men jeg klarer det ikke. (misforstå meg rett: utrolig solid, og tåler &quot\;alt&quot\;)

Holder til på Lista i Vest Agder, gi meg et vink så skal jeg bringe det videre. Tlf 95247818. Står en maken vogn på Finn.no i Stjørdal, men den er overpriset etter mitt skjønn. &quot\;Vår&quot\; er minst like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1

tengte i hovedsak på ny vogn ja.. å da er kutteresultat viktig, med tanke på pakkeevne å kvalitet videre i foringa. takker for tilbudet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Må slenge meg på her ang strautmann. Utrolig solid, men jeg tror jeg ville valgt en supervitesse da den har rotorinnmating.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Nå har alle de store/kjente rotor innmating, så kommer d ann på hva

du har av prioriteringer\; Pris? Vekt? Serivce? Forhandler?

Sjøl ser e på vekt, og effektbehov, for det skal kunne hånterest

med så liten traktor som mulig. Ingen liker å lage spor...?

# Pøttinger Faro 3500L , 4000kg , 85hk

# Strautmann SV 2701 , 4850kg , 90hk

# Krone AX250. , 5300kg , 80hk

# Class Cl Q 3500p , 5350 , 120hk

# Kverneland 10045 R , 7100kg , (120+hk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg har kjørt Pöttinger Faro 3500D i tre sesonger og var godt fornøyd med den. Brukt både i tårnsilo og plansilo. Det viktigste i plansilo er kontinuerlig pakking etter min mening, jeg pakket med henholdsvis Valmet 665, JD 5820 og Valtra 6850, alle med ekstra 1200 kg bak og laster, ganske smale dekk, og kunne ikke se noen forskjell på kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Arnstein Grændsen, hva kjører du og hvor er det kjøpt? God service der? Er interisert i å kjøpe vogn selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-H_F480_1

Med det lille småbruket e har, 110daa, så tviler e på at d

kommer noe lessevogn hit :)

For e gjør alt utnom rundballing med ein 50hk

traktor, så balling leies!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest helmer_1
Skjønner Stautman er god vogn. kjører idag en JF 900 snitter og vurderer å bytte til enten snittevogn eller lessevogn. men kvaliteten på lessevogn i plansilo er jeg litt skeptisk til... har noen erfaringer? har behov for å leie med meg 2 personer idag til å kjøre imellom og til å pakke i plansiloen, kunne tenkt meg å spart en person og traktor... Hvordan er den vogna Valtra N92?? og pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei Helmer. Deg har jeg snakket med på tlf ang JF 900 snitter for 2 år siden, noe ang. 540 og 1000 gearkasse osv. på snitteren.

 

Har du kikket på vogna på nettet som står avertert i Trøndelag på finn.no til 115.000? Denne har stått lenge til salgs.

 

Føler jeg beskrev vogna nokså greit. I plansilo er det vel det samme som gjelder uasnett, nemlig å legge så tynne lag som mulig.

Kutter veldig bra til ikke å ha rotorinnmater. Det er jo bare på endene av innmaterne det i teorien vil komme lange strå. Mener også det er samme knivopplegg på de nye så det er et veldig bra prinsipp. I hvert fall like mange kniver med teoretisk kuttelengde på 37 mm tror jeg det var. To nye store strautmann med rotor innmater i fjor, og en ny stor uten i år her lokalt.

 

Ring meg hvis du lurer på noe. Geir Arild Nilsen 95247818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Kvaliteten i plansiloen avhenger mer av god fordeling og kontinuerlig tråkking enn om graset kommer fra en snitter eller ei lessevogn. Så jeg ville ikke vært så veldig bekymra for å prøve meg på ei Strautmann med gammel innmater. Med nyslipte kniver er det ingen andre vogner med den innmatertypen som er i nærheta når det kommer til kutting. Ta med at du samtidig omtrent må skyte den med kanon og tippe den utfor en bergskrent for å ta livet av den er det en god handel.

 

Men er enig i at den som står på Stjørdal er høyt nok prisa. Så det stod ei 230 i Rogaland for ei stund sida, men den er vel sannsynligvis solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Pris på vogna er i hvert fall under hundre tusen. Ring hvis det høres interressant ut, Helmer. Jeg vil påstå at vår vogn er minst like fin som den i Stjørdal.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest helmer_1
Da blir det å prøve en Strautmann vitesse 230 e på 3 slåtten, så får jeg se hvordan det blir. leide inn en med Strautmann Super Vitesse 2 H nå på 2 slått, men den er jo med rotor. blir det stor forskjell på det tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Så det gikk en kledelig grønn og rød vogn hos deg i slåtten ja helmer :)

 

Med nyslipte kniver blir nok resultatet fra 230E slett ikke ille det, men jeg tror nok kuttelengda er jevnere i ei rotorvogn, ser i alle fall slik ut på det jeg har observert.

 

Det viktigste jeg observerte når jeg kjørte 260E var viktigheta av å kjøre med tilnærma maksimal flow gjennom pick-up, det er (heldigvis) den som er begrensninga, ikke kutteren. Når jeg lå på grensa av hva den spiste var kuttinga betraktelig jevnere enn ved mer forsiktig mating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmer_1
Ja, vegard det gjorde det. men den vogna koster adskillig mer enn den pent brukte jeg kjøpte nå. skal prøve å se hvordan det går! er jo kjørt kun 3 sesonger den vogna uten syre og stått lagret inne i noen år. slår 3 slått idag for en litt nordafor her som skal snittes imorgen. klart snitter er best, men det skal litt mannskap og leie inn også.... sparer en person og traktor og min fetter er nøye med tråkkinga i siloen... andre råd og tips tas imot med takk!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Jeg jobber litt hos en som til nå har lagt alt i plansilo etter JF finsnitter. Han fikk nå låne en strautmann 3101 som Lena Maskin har som demovogn. Kapasiteten øker sinnsykt, én mann er spart. Spørsmålet er om en klarer å tråkke tilstrekkelig. Kapasiteten økte så mye at det tidvis ble travelt å tråkke. Ser det vel på fôrprøver til vinteren.

 

Dro vogna med en ny ts135a - det var igrunn ikke noe mer enn akkurat at det gikk i litt bakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Var jo tidlig tredjeslått da helmer...

 

Som jeg sa lengre oppe her, møysommelig tråkking er vel punkt a til minst z, så kommer redskap godt etter det igjen :)

 

Finnes i alle fall ikke triveligere måte å kjøre gras på enn lessevogn, og det kombinert med mannskapseffektiviteta gjør det til et veldig spennende valg.

 

Min erfaring med 260-vogna til Strautmann var at det måtte til bortimot 150 hk foran for å mate inn mer gras enn den kunne svelge unna, men da begynte det å gå ubehagelig fort og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...