Gå til innhold

gammel vs. ny skålharv


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe ei skålharv for å bruke der det er mye stein og evt mye torv (dårlig pløyd).S-tindeharva drar opp mye stein, og på gammel eng på fjelleterdet ofte vanskelig å få god pløgsle.

 

Gamle skålharver er det mange av på finn, til snaut ti tusen for en tremetring. Nye kompaktskålharver koster minst femti tusen. Kanskje halvparten dersom jeg kjøper sammen med noen.

 

Vil eigammeldags skålharv være bra nok til mitt bruk? Eller har de store svakheter? Skal brukes etter slodd for å molde ned møkk og lage såbed, ikke redusert jordarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henke_1

Skålharvene til 10-15000 kroner som du prater om, er gjerne trepunktsmonterte og veldig lette (kalt skålsvans). Disse er ikke tunge nok til å hakke opp dårlig pløyd eng og heller ikke spesielt gode til å klemme ned stein. Finner du derimot en slept versjon, er dette skikkelig medisin mot torv, kveke og stein. Både Kverneland og Väderstad lagde disse i sin tid. Følg med på finn, så dukker disse opp ned ujevne mellomrom. Det er altså ikke nødvendig å kjøpe carrier eller lignende til 50 000 kroner pluss pluss.

 

Kort repetisjon: trepunktsmonterte skålharver av gamle typen =neinei.

Slepte skålharver av gamletypen = jaaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...