Gå til innhold

Ettermontering frontlaster


Rep_1

Anbefalte innlegg

Hei

har ein MF 5455 05 mod som eg tenkte å ettermontere frontlaster sjølv.

Kva frontlaster bør eg velge?

Lurte på å kjøpe "pent" brukt laster men er litt i tvil om eg sparer noko på det. trur eg sparer mest på montere sjølv

Kva er rett størrelse på lasteren for ein traktor med 100hk og 3900kg. normalt bruk på eit gardsbruk. ser ikkje for meg att eg treng noko veldig stor laster.

Stoll er det brukbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Der er det Ålø Quicke Q46 laster som er rette størrelsen,eventuelt Trima 3,1P Eg kan levere denne lasteren til deg til en meget god pris.Interesert så ta kontakt på Mob 90058471
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ein kamerat kjøpte ny trima +2,1 m tommelbetjening for ettermontering på 04 mod MF 5455. syns +2 el 2,1 (som er like) er ein passan laster til den traktorstørrelsen. tror han betalte ca 73 000 for laster-brakett-tommelbetjening og sentral. skal montere sjølv, unntatt slangearbeidet.

ein annan i området kjøpte ny trima +2,1 til ein litt eldre MF, og handlet hos jakobsen maskin (som importerer JD), og kom fra handelen for litt over 60 000. det var kompl m mek lasterspak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ålø/Trima er ihvertfall meget kurant! Hadde vurdert +2P i stedet for +3P (og tilsvarende Ålø) da sistnevnte havner en del lenger fram. Har selv +3P på en 100hester (TL100A) og den krever mer ballast bak. Valgte det delvis for å se redskapen bedre, delvis fordi den er noe mer solid. Er det frisiktpanser på denne MFen er det ikke noe argument med sikten ihvertfall.

Stoll har jeg ikke erfaring med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kan selfølgelig bruke Q36 eller Trima 2,1+ ,men i følge tabellene til Trima er Q46/3,1+ den rette.Eg personlig liker ikke for stor laster på traktoren.Skal være traktor med laster,og ikke laster med traktor.Leverer selfølgelig også desse størelsane,leverer i allefall rimeligare enn priser antydet av permansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Ingen tvil om at både Stoll og eksempelvis Vreten er gode lastere, men jeg tror at mellomlegget mellom en slik laster og en Ålö eller Trima kommer til å vise seg direkte på salgsprisen den dagen traktoren skal byttes.

 

I serien \&quot\;alternative lastere\&quot\; kan jeg vel og nevne Isme fra Håvard Semmen, den ser ikke så værst ut, og du får den hellakkert i traktorens farge.

 

Ang. størrelse ville jeg gått for en Q46/3.1 Med en gang du jobber litt opp fra bakken, om det er hengerlasting eller rundballstabling, kommer en mindre laster langt inn over panseret og du har veldig liten rekkevidde. Kommer litt an på hva type kjøring du har mest av da, men hadde jeg vært deg og hadde hatt mye palle- eller ballestabling ville jeg vurdert et Extended-fundament for å fått lasteren enda lengre fram. De bygger vel 30 cm fram, så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hobbybonden74_1
Har en ny 5455. Skulle egentlig ha Trima +2.1P, men måtte ha +3.1P p.g.a. 28\&quot\; hjul, da hjulene tok bort i lasteren. Det er 25 cm forskjell i lengd på armene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tracker_1

Hmm..det var jo billig....not \;-). Neida spøk til side:-)

 

@RG\; Jeg ga 35.000,- Dkk For lasteren, 6.000,-Dkk for brakettene, Euro/sms kobling,1000,- Dkk, og frakt 4.900,-Dkk. Den norske og danske kronen er ganske lik nå. Sentral hadde jeg fra før.

 

 

Da er det snakk om en laster som passer på traktorer fra 120-180HK. Den står ikke tilbake på kvalitet i forhold til de svenske lasterene. Dem bruker stempelakkumulator i stedet for de små \&quot\;bollene\&quot\; som Ålö og Trima bruker. Den har et mye større volum noe som gjør at den tåler spissbelastninger mye bedre. Og de som har fulgt litt med i historietimene vet at tyskerne bruker stål av god kvalitet i maskinene de produserer.

 

http://www.usv.dk/index.php

 

@RG\; Underbjerg er en seriøs forhandler. Bare ta en telefon til dem. Det er hyggelige folk og det går greit å forstå hva dem sier selv om de prater dansk\;-) Veldig rask levering og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym
Ser at denne tråden her ikke er helt ny, men en her jeg bor har Trima +4.0p på MF5455. Han valgte den for å få god rekkevidde på lasteren. Ganske stor men løfter høyt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...