Gå til innhold

Beitepusse, for sent?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal slå noen jorder til neste år. Her skal vi lage høy/ensilage til eget forbruk. Nå er det slik at de fleste av disse jordene har stått brakk de siste årene, og er ganske overgrodd.

Er det for sent nå å kjøre over med beitepusser e.l. for å slå ned dette?

Tenkte da på frostskader o.l. på jordene.

Vi ligger enda på en 5-6grader her, med noe nattefrost innimellom..

 

Takk for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å pløye til neste år har det ikke noen betydning. Vekstsesongen er uansett over på de fleste steder nå, så overvintring av graset påvirkes lite. Hvis poenget var å bruke samme villgraset vil det stort sett berge seg uansett.

 

På den annen side vil et lag med daugras til en viss grad isolere hvis det blir mye barfrost, noe som kan redusere overvintringsskader. Men som sagt, hvis jorda likevel skal pløyes betyr det ingenting. Selve jorda får ikke frostskader, det er i såfall graset som kjenner det.

 

Hvis brukernavnet ditt henviser til bosted er vekstsesongen i alle tilfeller over for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ofte bare tatt førsteslått å la det gro uten gjødsel,har hatt god erfaring med å pusse svært seint med tanke på daugras i neste års 1 slått,men vurder kjøreskader osv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossvoll_1

takk for svar og tips..

Hadde egentlig ikke tenkt å pløye opp disse jordene til neste år. Hadde vel en ide om å harve de.

Nå er jordene ganske tørre, men jeg vet at flere av dem blir våt til våren, og dermed vil jeg skade de ved å ta tung redskap utpå der.

Ser for meg å pusse de nå, og harve de til våren.

Er jeg helt på &quot\;jordet&quot\; nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du harve vil de absolutt være en fordel å pusse av nå for å fjerne en del gress. Men ved harvemetoden kreves det også at du brakker. Det er for sent nå , så du må brakke etter veksten er igang til våren, for så å vente et par uker før du harver og sår.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...