Gå til innhold

Steinplukkar og jordarbeiding


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vurderar å kjøpe steinplukkar. Tenkjer på globus tempi

 

http://globus.no/scripts/nods.web/nwCatalog-dev.p?IdNoGrpSite=529245&IdNoPrj=9900340&IdNoCmp=1003506&selSiteLng=47&selSiteCur=NOK&rd=Y

 

Kan denne anbefalast?

 

Lurer og på ein Vaderstad Carrier eller Amazone Catros. Med sloddeplank foran. Denne er tenkt brukt som slodd/harv i pløgsle eller direkte på brakka areal før såing, som redusert jordbearbeiding. Driv med grasproduksjon. Fungerar slik redskap kun der det i utgangspunktet er steinfritt?Har ein del steinrike arealer..

 

Erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen direkte problemer med å kjøre skålharv på stenrike arealer. Du vil klemme ned steinen med skålene, noe du sikkert vil sette pris på senere når du skal plukke stein og kjøre slåmaskin der. Samtidig blir det en aldri så liten steineksplosjon neste gang du pløyer eller harver med tindeharv..

Kjør på, så ser du! \;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har mye stein, kjører med globus tempi etter globus rive.

Dette fungerer bra,men bestill tempin med 40mm sold.

Det gjør at maskinen holder seg mye reinere uten kiling av stein.

Da det gjelder catros kontra carrier så er det dessverre bare carrier som leveres med sloddeplank foreløpig desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempi ersikkert en bra maskin. Den ligner Saga som jeg har kjørt med i mange år. Utrolig effektiv når en har lært seg å kjøre den.Det går en del slitedeler , men kan ikke få fullrost den.

Steinen må være godt blottlagt og det må være tørt.

 

Skal du harve pløgsle eller etter brakking holder jeg en knapp på såbedsharv med hydraulisk slåddeplanke , helst slepeharv.

 

Carrier og Catros egner seg bra på stubbåker for å få såbed. De gjømmer også steinen bra, hvis du ikke skal plukke

.Har en tendens til å bli litt &quot\;bølgete&quot\;resultat etter dem.

 

Skal du plukke stein , anbefales grubber eller stubbkultivator.

Disse blottlegger steinen på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...