Gå til innhold

Hva gir mest avling?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er nyoppstartet på sørlandet og har i år sådd fleirårig raigras. Synes ikke avlingene har vært bedre enn de trenger å være. ( ca 1/2 ball pr.mål pr slått. Skal ta jordprøve nå, men ser folk snakker om 4 baller på målet. Hva gjør de som ikke jeg gjør? Ser folk snakker om dekkvekst. Kan noen gi meg en innføring i hva dette er?

 

 

Og er det totalt umulig idag og få tillatelse til å dyrke opp myrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt norge, vanlig eng med timotei ga litt over 4 baller på målet i år over 2 slåtter. Vet av flere som høster mer også. Mange sår f.eks timotei osv for å ha eng i mange år. Dette gir ikke all verden til avling første året, men sår du f.eks korn i tillegg så vil du få en bra avling samtidig som kornet hjelper til å utkonkurrere ugresset. Neste år er enga godt etablert. Er nysgjerrig på hva du gjør, gjødsling, husdyrgjødsel, mye ugress, jordbearbeiding etc?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye høymole. Derfor sprøytet jeg jorde med rondaup i år før jeg pløyde og sådde rai. Har etter 1. Slått og sprøytet med starane xl for å ta knekken på resten av høymolen. Har gjødslet godt med grisemøkk og kunstgjødsel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1
Har fått rett over 3 baller med høy pr mål, fordelt på 2 slåtter. timotei. sprøytinga setter grast noe tilbake, og dette kombinert med årets tørke kan være noe av forklaringa. ta jordprøver og se om det er noe i jorda som mangler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beitebruker_1
Min erfaring er at timoteidominert blanding gir mest avling målt i tørrstoff om du tar to seine slåtter. Driver du mer intensivt med hyppige slåtter og/eller avbeitinger er raigras desidert best, da den tåler dette bedre og har raskere gjenvekst og holder koken lenger utover høsten. Raigras tåler også tørke dårligere enn timotei.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Dette er 300m over havet og på heia, og det har ikke vært noe stort problem med tørke i år. Er første år med raigras så jeg er spent på hvordan den overlever vinteren. Funker det ikke så får jeg vurdere andre arter. Synes bare avlingene er dårlig selv til første år med ny gress. Hvordan går en frem med dekkvekst? Velger noe som ikke trenger så mye sol og sår samtidig med rai?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har gjort ting riktig, men flerårig raigras har ikke fungert her.

Innlandet i nprd-trøndelag 100-130 moh.

Nok gjødsel-jeg bruker 100kg 27-3-5 pr mål.

Gjødsle på riktig tidspunkt!

 

Husk at antal baller pr mål ikke nødvendig vis er så viktig.

Har du 3 baller med 220fem er det bedre en 4 med 140fem.....

Prøv og fril, spør om råd og ta forprøver og jordprøver!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å så kun ren timotei.Ikke engsvingel og kløver. Kløveren blir borte uansett hvis man gjødsler for maks avling.

Hva er poenget med å blanda raisvingel og kløver inn når det er timotei som gir mest avling? Det eneste er vel at hvis timoteien går ut i overvinteringen så berger raisvingelen litt avling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...