Gå til innhold

Såmaskin til korn og gras


Ole B

Anbefalte innlegg

Trenger tips til ny(ere) såmaskin. Trenger en maskin som er brukbar til både gressfrø, og evt havre som vi bruker til dekkvekst i gjennleggene noen ganger. Sår mellom 100 og 200 da i året for tiden og begynner å bli noe lei av den gamle nordsten lift o matic 2,5m. Men med disse mengdene så er det selvsagt ikke rom for å investere i flunke nytt, og gigantisk utstyr for mange 100k. Er ikke veldig bevandret på såmaskinfronten så kom gjerne med forslag til hvilke maskiner som er brukbare. Er feks tume kombimaskin på 3m, med grasfrøkasse et godt alternativ. Finnes en del av disse brukt ser jeg. Eller er Einböck pneumatisk på en langfingerharv en bedre løsning? Fordelen med pneumatisk som jeg ser det er muligheter til 6m arbeidsbredde. Samt reperasjon av isbrannskade på enga. Men fungerer slike løsninger like bra på åpen åker som tradisjonelle såmaskiner? Er det andre typer som jeg burde titte på? Vi driver ikke med kornproduksjon, og må heller ikke ha en maskin som gjødsler sammen med såinga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tume maskinene er sikkert greie dei,og med grasfrøkasse får en sådd både gress og dekkvekst i en opperasjon. Har også hørt om noen som sår erter i gjødselaggregatet, så da sår en gress korn og erter i en opperasjon, om en vil ha erter i helsædblandingen også. Personlig bruker jeg einbøck 6m. Den er utrolig effektiv, og det er selvsagt ingen problem med å så gress med den, da gressfrø ikke skal ned likevel.Til korn fungerer den greit også, men om du skal kjøpe vil jeg anbefale å kjøpe med hydraulisk stor vifte, og ikke den lille elektriske som står på orginalt. Den gir for lite luft om du skal kjøre korn, og for ikke å få tette slanger må en da kjøre sakte. Så har du selvsagt et poeng med at den er grei til reparering og isåing av raigress. Om ikke det behovet er stort, ville jeg kansje vurdert Tume, fordi da klarer en seg med en overkjøring.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...