Gå til innhold

såing av havre og gras


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Ble anbefalt å så havre som dekkvekst før såiing av gras. Ble tipset om kjøre skålharv før såing. Det vi gjorde var å spre ut havre sammen med gjødsel i gjødselsprederen, deretter tromlet vi før vi sådde gras med såmaskin og tromlet til slutt. Det vi nå ser etter ett par regnskurer er att mesteparten av havren ligger oppå jorda,virker som dette ikke har gått tilstrekkelig ned i jorda. Hva er sjansen for att dette skal spire? noen erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei. Litt usikker på om dette innlegget er seriøst.

Om havren spirer vil i såfall avhenge av fuktighet. Havren vil om den spirer få et rotsystem helt i toppsjiktet og være svært utsatt for tørke.

Ideel sådybde hadde vært ca 3-5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg ville ikke sådd kornet så dypt som 5 cm.

Har du lett jord kan du tromle en gang eller to og det kan gå veldig greit. Har du tung jord og fått skorpedannelse er det mer problematisk. Da ville jeg vurdert ugrasharv eller en slåddtrommel med skorpebryter.

Hadde et uhell med såmaskina et år der mye av kornet havna på overflata. Tromla to ganger og det ble et godt resultat selv om &quot\;sådybden&quot\; ikke ble ideell (som er 2-3 cm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogen_1
Jorda her er veldig lett og kjørt over fleire ganger med trommel. Er skeptisk til å over med harv igjen nå siden me har sådd gras, litt bekymra for att grasfrøa kan bli liggande noe djupt da. Får gamble på att resultatet blir brukelig...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonym

Prøvde havre som dekkvekst for første gang i fjor.

Alt#1: Spredte havre etter grasfrøsåing, brukte kunstgjødselspreder. Dette gav lite spiring på grunn av at havrefrøet ikke ble gravd ned nok. Pga av tidlig slått, i skyting, kom havren igjen til andreslått og det ble bedre da.

 

Alt#2: Ferdigharvet jorde. Ha på havrefrø med rotorharv med såmaskin. Denne overflatesår så jeg kunne brukt hvilken som helst overflatesåer. Deretter sådde jeg grasfrø eller raigras med rotorharva. Harvet ca 5-7cm dybde. Da ble havren fordelt 5-7 cm ned og grasfrøet ble liggende på toppen. Meget bra resultat, og slik ble det gjort i år også. Dette gir stor avling, og kommer også igjen på andreslått dersom det tas før skytinga er ferdig på 1. slått. Om det gir, i mitt tilfelle, bedre kvalitet/mengde på melka og dermed forsvarer merkostnaden er en annen sak.

 

Greit alternativ i et år hvor det ser ut til å bli lite for, men kommer ikke til å gjøre dette i stor stil i normalår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...