Gå til innhold

Dreieprøve Stoklandsåmaskin


Gjest

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hvordan jeg tar dreieprøve på ei stokland såmaskin.

Skal så raigras, 4 kg pr.daa. Har stilt inn maskin etter såtabellen, men litt usikker på hvordan jeg skal utføre dreieprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hårek_1

Hei.

Du må legge en presening/plast på bakken som dekker og tar imot alle frøene som kommer fra labbene, mener du skal sveive 37,5 runder med sveiva hvis jeg husker rett.

Da er det bare å veie opp frøene ifra preseningen og evt justere :)

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Her var det mye kunnskap om Stokland ser jeg!

Som det går fram av bruksanvisningen nsk la link til avhenger antall runder du skal sveive med type såmaskin. Antall runder som er referert i tabellen tilsvarer 1/10 daa. Dvs du skal ha 0,4 kg raigras ved prøven, når du skal så 4 kg pr daa. Jeg bruker også, som Hårek skriver et plaststykke for å samle opp frøene ved dreieprøven. Hele bruksanvisningen ligger forøvrig på siden som nsk sendte link til side 5 av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Når det gjelder stokklandmaskin og raigras har vi funnet ut att det lønner seg og kjøre en runde på veien etter man har helt oppi frøet før man tar dreieprøve. Dette for og få massen til og &quot\;sette seg&quot\; litt.Raigras er ganske store frø og det er ganske trått slik att frømassen ryr tregere gjennom maskina etterhvert som den blir komprimert med det resultat at det går ut mindre frø en det dreieprøven tilsier om du tar dreieprøven med en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...